Nedlloyd Lijnen weer winstgevend

ROTTERDAM, 14 JAN. De nieuwe containerschepen van transportconcern Nedlloyd, waarvan afgelopen weekeinde de eerste in Rotterdam binnenliep, kunnen sneller gelost en geladen worden dan conventionele containerschepen. Nedlloyd heeft gekozen voor het verhogen van de efficientie en niet zozeer gezocht naar een manier om nog meer containers op een schip te krijgen. De in Japan gebouwde Nedlloyd Asia is de eerste van een reeks van vijf stuks en zal gaan varen op het Verre Oosten.

Algemeen directeur van Nedlloyd Lijnen, R.E. Speld, maakte gisteren bij de presentatie van het schip ook bekend dat Nedlloyd Lijnen algelopen jaar weer winst heeft geboekt. In 1990 maakte dit onderdeel van Nedlloyd nog verlies.

De Nedlloyd Asia, met een lengte van 266 meter en een breedte van 32 meter, onderscheidt zich van de vorige generatie containerschepen door het ontbreken van dekluiken. Het schip is als het ware open zoals een dokschip. De containers worden in het open ruim dertien hoog op elkaar gestapeld tussen een stalen rekken die voor de geleiding bij het laden en lossen zorgen.

Sneller laden en lossen betekend tijdwinst bij de containerterminal en minder stuwadoorskosten. Bovendien zijn geen sjorders meer nodig. Bij conventionele containerschepen moeten alle containers die zich boven het dek bevinden, worden vastgezet met stalen kabels en koppelstukken door sjorders.

De reders drukken de snelheid waarmee een schip kan worden afgehandeld in een haven uit in aantallen kraanbewegingen per uur. Op de thuisreis haalde de Nedlloyd Asia tussen de 30 en 35 kraanbewegingen per uur, bij de vorige generatie schepen is dat 25. Alleen wanneer de voorzieningen bij een terminal niet state of the art zijn, kunnen dit soort snelheden niet gehaald worden.

Dat de nieuwe schepen, waarvan de ontwikkeling door Nedlloyd drie jaar geleden begon, sneller de haven kunnen verlaten, houdt niet in dat ze het te varen traject ook sneller dan de oudere schepen zullen afleggen. De nieuwe "Time Savers' moeten zich aanpassen aan de bestaande vloot omdat ze samen op een bepaalde lijndienst of trade varen.

Vanaf begin dit jaar vaart Nedlloyd samen met de Franse reder Compagnie General Maritime en de Malaysian Internatioanal Shipping Corporation in een zogeheten Tonnage Sharing Agreement op het Verre Oosten. Nedlloyd brengt negen schepen in, waarvan, over enkele jaren, de vijf nieuwe UCC's.

Nedlloyd verwacht dat de handel met het Verre Oosten met zeker negen procent zal stijgen volgend jaar. Vooral de handel met de landen rond de Middellandsezee neemt geweldig toe, aldus Speld. Hij verwacht geen overcapaciteit op deze route. Overcapaciteit is rampzalig voor rederijen omdat die vrijwel altijd uitmonden in een tarievenslag. Zoiets is eerder op de lijn Noord-Amerika en Europa gebeurd.