Groei van reizigers bij NS vorig jaar zestien procent

UTRECHT, 14 JAN. De reizigersgroei bij de Nederlandse Spoorwegen is in 1991 zestien procent geweest. Deze stijging, spectaculairder dan de afgelopen jaren het geval was, is voor driekwart veroorzaakt door de komst van de OV-studentenkaart.

Dit blijkt uit voorlopige jaarcijfers die de NS vanmiddag bekendmaakten. Behalve de stijging als gevolg van de studentenkaart zette ook de autonome groei van reizigers zich door waarvan de afgelopen vijf jaar al sprake was. Ten opzichte van 1990 steeg het aantal kilometers dat reizigers per trein aflegden van ruim 11 miljard naar 12,8 miljard. De gemiddelde bezetting per trein groeide van 103 naar 119 personen. De opbrengsten gingen omhoog van bijna 1,4 miljard gulden naar ruim 1,5 miljard.

De groei in de ochtendspits (van zeven tot negen uur) van het aantal reizigers bedroeg 10,6 procent en daarbuiten 17,4 procent. De drukte in de middagspits (van vier tot zes uur) ging met 12,5 procent omhoog. Mede door de komst van de 587.000 OV-studentenkaarthouders heeft nu één op de tien Nederlanders een abonnement op een van de meerdaagse kaarten van de NS.

De zitplaatscapaciteit in de treinen zal eind dit jaar zijn uitgebreid van 165.000 plaatsen naar 176.000. Ondanks deze toeneming verwachten de NS dat het tekort aan zitplaatsen pas in 1995 zal zijn opgeheven. In 1996 zullen er 217.000 zitplaatsen zijn, 31,5 procent meer dan nu.

De aanlevering van materieel, waarvoor een levertijd van 2 tot 2,5 jaar voor bestaande typen en van ten minste 5 jaar voor nieuwe typen geldt, gaat gestaag door. Medio 1992 komen 118 dubbeldekkers beschikbaar en eind dit jaar worden er nog eens 140 geleverd. De materieelorder voor 81 dubbeldekkers die de NS vorig jaar plaatsten was (voor een bedrag van 1145 miljoen gulden) de grootste uit de geschiedenis van de spoorwegen. In 1997 zullen 81 locomotieven worden vervangen door motorstuurrijtuigen, die ook plaats bieden aan passagiers en daarmee de capaciteit van een dubbeldekker met 10 tot 15 procent doen toenemen.

De wervingscampagne voor conducteurs die 1 augustus vorig jaar begon, heeft tot nu toe 317 nieuwe kaartcontroleurs opgeleverd, onder wie 122 vrouwen. Met de vakbonden is - als maatregel tegen de agressie in de trein - een uitbreiding van 425 conducteurs afgesproken; de NS verwachten dit getal in de loop van 1992 te bereiken. De campagne vorig jaar leverde bijna 13.000 sollicitanten op.

Het agressiemeldpunt voor NS-personeel, dat in oktober 1991 werd ingesteld, heeft 178 meldingen opgeleverd. In 10 procent ging het daarbij om lichamelijk letsel dat een NS'er had opgelopen. In bijna 10 procent van de gevallen was er sprake van het gebruik van een slag-, steek- of vuurwapen. De meeste meldingen (65 procent) betroffen verbale agressie. Driekwart van de meldingen had betrekking op reguliere reizigers, 10 procent op discogangers en 12 procent op scholieren of studenten. De helft van de gevallen deed zich voor nadat de reiziger zonder kaartje was aangetroffen. De meeste meldingen (33 procent) kwamen uit Noord-Holland. De meldingen leidden in 39 gevallen tot aangifte bij de politie; 36 daders moeten voor de rechter verschijnen.