Plan "zweeftrein' Hamburg-Berlijn

BONN, 10 JAN. Als de Duitse regering daarmee komende zomer instemt willen de ministers van verkeer en van wetenschappelijk onderzoek, Krause en Riesenhuber (beiden CDU), nog voor de eeuwwisseling electromagnetische treinen laten rijden tussen Hamburg en Berlijn. Ook onderzoeken zij of op het traject Bonn-Berlijn straks zulke futuristische Transrapid-treinen (maximum-snelheid 500 km/uur) kunnen gaan rijden. Dat hebben zij, in gezelschap van Heinz Dürr, de chef van de Bundesbahn, gisteren bekendgemaakt.

Minister Krause blijkt over de "zweeftrein' die zich over een hoge betonnen monorail voortbeweegt, hangend aan magnetische schoenen onderaan de rail, heel anders te denken dan zijn voorganger Zimmermann (CSU), die er om financiële en milieuhygiënische redenen mordicus tegen was. Ook de zeer noodlijdende Bundesbahn, die er tot voor kort een gevaarlijke concurrent in zag voor haar huidige sneltreinen en toekomstige hoge-snelheidstreinen (ICE), is nu van standpunt veranderd. Nader technisch onderzoek heeft volgens Dürr uitgewezen dat de Transrapid voldoende veilig en commercieel exploitabel is en een goede bijdrage kan leveren om het zeer intensieve trein- en wegverkeer tussen Hamburg en Berlijn te ontlasten.

Sinds het begin van de jaren zeventig heeft de Duitse regering 1,7 miljard mark in de ontwikkeling van het project gestoken. Geëxperimenteerd is op twee proeftracé's bij Frankfurt en Embden. De aanlegkosten voor een tracé tussen Hamburg en Berlijn worden geschat op 7,5 miljard mark. Belanghebbende Duitse industrieën waarschuwen al jaren dat zonder een positieve regeringsbeslissing in eigen land, ook geen exportkansen, bijvoorbeeld in de VS, bestaan.

De milieubeweging, grote kranten en het stadsbestuur van Berlijn zijn sceptisch over Krause's plannen. Zowel de kosten als de milieu-bezwaren (een hoog betonnen bouwsel dwars door het landschap, verreikende geluidsoverlast) spelen daarbij een rol. Kritiek is er ook omdat de Transrapid niet geschikt is voor goederenvervoer. Het stadsbestuur van Berlijn, dat een nieuw vliegveld binnen de stadsgrenzen plant, vreest bovendien dat Krause erop uit is om zijn Transrapid-ideeën uiteindelijk te koppelen aan zijn plan om buiten Berlijn, bij Parchim, een nieuw groot vliegveld te laten aanleggen.