Apple kiest bredere markt in elektronica

ROTTERDAM, 10 JAN. De Amerikaanse computerfabrikant Apple wil nog dit jaar de oversteek wagen van de computerindustrie naar de consumentenelektronica. Met nieuwe produkten als multimedia-computers en "digitale boeken' waagtde computerfabrikant zich op het jachtterrein van elektronicafabrikanten als Sony, Philips en Matsushita.

Dankzij de snelle ontwikkeling van nieuwe technologie wordt het mogelijk de barrières tussen traditionele categoriën elektronicaprodukten te slechten. Publiekslievelingen als televisies, telefoons, stereo-apparatuur en computers kunnen nu worden samengevoegd in nieuwe produkten. Zowel de computerindustrie als de fabrikanten van consumentenelektronica hebben hun hoop gevestigd op de veelbelovende "multimedia'-markt die zo langzaamaan ontstaat.

Omdat kennis uit verschillende disciplines samengevoegd moet worden ligt het voor de hand dat de opkomst van "multimedia' zal leiden tot nieuwe samenwerkingsverbanden. Zo praat Apple al geruime tijd met Sony en de fabrikant van draagbare telefoons Motorola over samenwerking op dit gebied.

In de tweede helft van dit jaar zal Apple een goedkopere variant van de Macintosch-computer op de markt brengen die is voorzien van een CD-speler, die behalve geluid ook beeld en tekst kan weergeven. Later zal een nieuwe produktlijn "Personal Digital Assistants' volgen, produkten gebaseerd op kleine computers gericht op de uitvoering van slechts één taak. Te denken valt daarbij aan apparaten voor het lezen van elektronische woordenboeken, draagbare telefoons met beeldscherm en elektronische zakagenda's.

Ook Philips verwacht veel van de nieuwe markt. Vorig jaar introduceerde de onderneming in de VS de zogenoemde Compact Disc Interactive, CD-I, een CD-speler die naast geluid ook beeld en tekst kan weergeven en waarbij de gebruiker de afloop van het programma zelf kan bepalen. Sony begon vorig jaar met de introductie van de Data Discman, een draagbaar elektronisch woordenboek dat gegevens afleest van kleine cd's. De luxe uitvoering van het produkt geeft de informatie niet alleen weer op een klein beeldscherm, maar leest de lemma's ook voor.

"Persoonlijke elektronica' en "multi-media' moeten de markt voor consumentenelektronica uit het slop trekken. In de VS groeide de markt voor consumentelektronica in 1991 met slechts 1 procent. Voor dit jaar zijn de Amerikaanse fabrikanten iets optimistischer: naar verwachting zal de markt groeien met 2,1 procent.