Mercedes: meer auto's, minder werknemers

BONN, 9 JAN. De Duitse autofabrikant Mercedes wil dit jaar met “enkele duizenden” mensen minder méér personenauto's bouwen. De produktie moet omhoog van 565.000 personenauto's vorig jaar naar 600.000. Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen en geen bedrijven worden gesloten.

Integendeel, Mercedes, onderdeel van Daimler-Benz (ongeveer 380.000 werknemers wereldwijd, waarvan 230.000 bij Mercedes), het grootste Duitse concern, opent dit voorjaar zelfs een nieuwe personenautofabriek in Rastatt (Baden). Volgens Jürgen Hubbert, directeur van de Mercedes-personenautodivisie, past de personele afslanking via natuuurlijk verloop in een voor het hele concern geldend bezuinigingsprogramma dat vorig najaar al door Daimler-chef Edzard Reuter werd aangekondigd en dat tot 1995 vier à vijf miljard mark moet opleveren.

In een interview met het dagblad Die Welt zegt Hubbert - zonder nieuwe cao-eisen voor een loonsverhoging van ruim tien procent van de metaalvakbonden met zoveel woorden te noemen - dat de produktiekosten in de Bondsrepubliek hun “uiterste grens” hebben bereikt. In Japan zouden die kosten circa 30 procent lager liggen.

Mercedes kan voor de bouw van personenauto's niet, of maar beperkt, uitwijken naar goedkopere buitenlandse produktieplaatsen (in lage-lonenlanden). De klant wil zijn Mercedes immers “made in Germany”, eventueel “made in Europe”, maar niet “made in Mexico” of “made in Korea”, aldus Hubbert. Wel wil het Stuttgartse concern meer onderdelen bij buitenlandse vestigingen laten maken. Voor de Middenamerikaanse markt wordt in 1993 in Mexico een montage-fabriek geopend met een eerste capaciteit van “enkele duizenden” auto's per jaar.

De noodzaak van kostenbeperking zal ook leiden tot een vermindering van het aantal Mercedes-dealers. Dat wil zeggen: het aantal dealers moet omlaag, het aantal verkochte auto's per dealer omhoog. Hubbert voorziet voorts, gezien de hoge kosten van investeringen en onderzoek, dat autobouwers er steeds meer toe zullen overgaan om belangrijke auto-onderdelen uitwisselbaar te maken. Op dat gebied is samenwerking echter alleen mogelijk als beide partijen er voordeel van hebben. De lopende samenwerkingsgesprekken met de Japanse reus Mitsubishi kunnen ook op dit gebied belangrijk worden, zegt hij.

Mercedes verwacht, bij een constant eigen marktaandeel, dat dit jaar in West-Duitsland 3,2 miljoen auto's zullen worden verkocht (1991: 3,5 miljoen). Hoewel de Mercedes-omzet door de extra luxe-belasting en de matige conjunctuur in de VS een klap heeft gehad (20 procent) en de Westeuropese markt nu ook conjuncturele risico's vertoont is er volgens Hubbert “geen reden voor vertwijfeling”.

De omzet van Daimler bedraagt rond 90 miljard D-mark, tweederde daarvan komt voor rekening van Mercedes.