Franse BSN levert flessen plus inhoud

PARIJS, 9 JAN. BSN, de Franse onderneming die de Nederlandse flessenfabriek Vereenigde Glasfabrieken heeft overgenomen, is de op een na grootste producent van flessen in Europa. BSN is na Unilever en Nestlé, die beide bijna vier keer zo groot zijn, het grootste levensmiddelen-concern van Europa. De Franse multinational had in 1990 bijna 46.000 mensen in dienst, behaalde een omzet van van 52,9 miljard franc (15,9 miljlard gulden) en een netto-winst van drie miljard franc.

BSN was aanvankelijk gespecialiseerd in de produktie van flessen en andere verpakkingen voor levensmiddelen. De afgelopen jaren kocht BSN verscheidene bekende Franse bedrijven zoals Gervais-Danone (yoghurt-produkten), Evian en Badoit (mineraalwater), Kronenbourg en Kanterbrau (bier) en Panzani (biscuits) op. In 1989 nam BSN voor 17 miljard franc alle Europese activiteiten van de Amerikaanse levensmiddelengigant Nabisco over. Sindsdien heeft de Franse multinational de helft van de Nabisco-bedrijven weer verkocht.

Als flessenfabrikant is BSN de op een na grootste Europese onderneming, met vestigingen in Frankrijk, Spanje en Nederland. BSN heeft 19 fabrieken voor de produktie van flessen (in 1990 voor een totaal van 2,3 miljoen ton glas) en andere verpakkingen voor levensmiddelen. De omzet van BSN in deze sector bedroeg in 1990 5,9 miljard franc.

BSN was overigens al sinds 1973 voor 66 procent eigenaar van de aandelen Nationaal Bezit, de overkoepelende holding van Vereenigde Glasfabrieken. Het Franse concern betaalde 156 miljoen gulden voor de resterende 34 procent van de aandelen. De president-directeur van BSN, de 73-jarige Antoine Riboud, heeft als beleid zo mogelijk volledige controle te verkrijgen over de zaken waarin BSN is participeert.

Een belangrijke en lucratieve sector van BSN is de produktie en verkoop van mineraalwater. De omzet aan mineraalwater van BSN bedroeg in 1990 4,9 miljard franc, dus niet zo veel minder dan die aan glas. De Franse groep Perrier (met merken als Perrier, Contrexeville, Volvic, Vichy-Saint-Yorre, Thonon en de Amerikaanse bronnen Arrowhead en Great Bear) is met een omzet van 8,6 miljard franc onbetwist de grootste mineraalwaterproducent ter wereld, maar BSN neemt de tweede plaats in. In Frankrijk is het BSN-produkt Evian (850 miljoen liter per jaar) de marktleider. BSN is ook eigenaar van Badoit, twee Italiaanse en een Spaans merk mineraalwater. Nummer drie in het Europese klassement is het Zwitserse Nestlé-concern dat in 1990 voor ruim 1,8 miljard franc Vittel, ook een Frans produkt verkocht.

Niet bekend

BSN werkt in Italië nauw samen met de familie-Agnelli (Fiat). In Franse financiële kringen wordt herhaaldelijk gespeculeerd dat Agnelli BSN zal overnemen zodra Rigoud, die niet in zijn opvolging als president van BSN heeft voorzien, het bedrijf verlaat. De groep-Agnelli neemt binnenkort, via een holdingmaatschappij, een controlerend belang in de Franse holding Exor, een operatie waarmee naar schatting 1,8 miljard franc is gemoeid. Exor is eigenaar van de mineraalwaterfabrikant Perrier, de Caves de Roquefort en het beroemde wijnhuis Chateau Margaux. Agnelli heeft 5,7 procent van de aandelen en 8,2 procent van de stemrechten in BSN en is na de Franse bank Lazard de belangrijkste aandeelhouder van BSN.