Autoverkoop in Japan en VS flink gedaald

TOKIO- WASHINGTON, 7 JAN. Japanse en Amerikaanse autoproducenten hebben beide in 1991 minder auto's verkocht dan het jaar ervoor. Voor Japan was het in eigen land de eerste daling in tien jaar. In de Verenigde Staten daalde het marktaandeel van Amerikaanse autoproducenten, maar steeg dat van de Japanse fabrikanten.

Autoproducenten in beide landen maakten gisteren hun cijfers bekend. In Japan zijn in 1991 in totaal 4 miljoen auto's verkocht, 6,5 procent minder dan het jaar ervoor. Een woordvoerder van de Japanse autodealer-organisatie zei dat de daling een gevolg was van economische malaise, een nieuwe wet tegen fout parkeren en stijging van de rente op leningen voor auto's. Het marktaandeel van buitenlandse fabrikanten in Japan is slechts 3,5 procent.

Hoewel de verkoop van Japanse auto's in de Verenigde Staten vorig jaar daalde met vijf procent, steeg niettemin het Japanse marktaandeel van 23,5 procent in 1990 naar 26,7 procent. De Honda Accord was voor het tiende opeenvolgende jaar de best verkochte auto in de VS.

In de Verenigde Staten daalde de totale autoverkoop (personenauto's en bestelwagens) met 11,8 procent, het slechtste resultaat sinds 1983. De verkoop van General Motors, Ford en Chrysler, daalde met 13,2 procent. Hun aandeel op de Amerikaanse markt daalde tot 70 procent (1990: 72,3 procent).

De cijfers kwamen aan de vooravond van het bezoek van de Amerikaanse president George Bush aan Japan dat vandaag is begonnen. Het grote marktaandeel van Japanse autoproducenten in de VS markt vormt al jaren een doorn in het oog van de Amerikanen, vooral omdat volgens hen de Japanse markt moeilijk toegankelijk is voor Amerikaanse produkten. Bush wordt vergezeld door 21 zakenlieden uit de VS, onder wie de topmannen van de drie autoconcerns.

Het Amerikaanse onderzoeksinstituut ESI meldde gisteren dat de Amerikaanse autoindustrie “op sterven na dood” is. Het ESI wordt voor een deel gefinancierd door de Amerikaanse auto-industrie. Directeur Clyde Prestowitz van het ESI zei dat als de autoindustrie ten onder zou gaan, ook veel toeleverende bedrijven het loodje zouden leggen. De Amerikaanse auto-industrie met toeleveranciers is goed voor 4,5 procent van het bruto nationaal produkt. (AP)