Treinen niet harder dan 160 kilometer

DEN HAAG, 2 JAN. Intercitytreinen zullen in de toekomst niet harder rijden dan 160 kilometer per uur. Dit blijkt uit uitlatingen van NS-medewerker drs. G.W. Gustafsson in het maandblad Openbaar Vervoer.

Intercity's rijden nu maximaal 140 kilometer per uur, maar volgens eerdere NS-plannen zou deze rijsnelheid worden verhoogd tot 160 à 200 kilometer. Door het maximum te beperken tot 160 sparen de Nederlandse Spoorwegen volgens Gustafsson twee miljard gulden uit. Dat geld kan gedeeltelijk worden gebruikt voor de versnelling van andere projecten, zoals de Hanzelijn (de verbinding tussen Lelystad en Zwolle) en de drie verbindingsbogen tussen de westelijke en zuidelijke tak in Amsterdam, die nu voor 2010 kunnen worden aangelegd.

Deze voornemens zijn te vinden in de aangepaste versie van "Rail 21', dat de NS in juli van het vorig jaar presenteerden. Rail 21 bevat de plannen voor de verbetering van het spoorwegnet. Vorig jaar werd bekend dat de NS door dreigende kostenoverschrijdingen ruim een miljard op de plannen moesten bezuinigen. Een hogere snelheid dan 160 zou een forse aanpassing van overwegen, spoorbanen en bovenleidingen vergen.

In "Openbaar Vervoer' wijst Gustafsson erop dat niet zozeer de maximumsnelheid alswel de gemiddelde snelheid van begin- tot eindpunt voor Intercitytreinen van belang is. Het streven van de NS is die op ongeveer 115 kilometer per uur te brengen door een aantal stopplaatsen te laten vervallen. In de Randstad, waar relatief de meeste stopplaatsen zijn, zal dat gemiddelde overigens niet overal kunnen worden gehaald.