La Cinq legt het loodje in Franse media-competitie

PARIJS, 2 JAN. De Franse commerciële tv-zender La Cinq heeft het loodje gelegd. De directie van La Cinq (niet te verwarren met het internationale Franse tv-station TV 5) heeft uitstel van betaling gevraagd.

Het bedrijf, dat 820 mensen in dienst heeft, was daartoe gedwongen omdat een van de belangrijkste aandeelhouders, het Franse mediaconcern Hachette, niet bereid was nog langer de verliezen van de televisiezender te accepteren. La Cinq leed vorig jaar 1,2 miljard franc (ca 400 miljoen gulden) verlies. Voor 1992 werd een verlies van 600 miljoen franc voorzien.

De Parijse handelsrechtbank zal een curator benoemen die de komende weken zal bezien of het bedrijf kan voortbestaan. De groep-Hachette bezit 25 procent van de aandelen van La Cinq. Naar verluidt zou de Italiaanse media-magnaat Silvio Berlusconi, die ook voor een kwart eigenaar is van de tv-zender, La Cinq willen voortzetten. Maar de Franse wet inzake commerciële televisie bepaalt dat een zender slechts voor maximaal 25 procent eigendom van één aandeelhouder of één onderneming mag zijn. Berlusconi kan zijn aandeel in La Cinq dus niet uitbreiden. De curator zal vier aandeelhouders (elk 25 procent) moeten vinden om La Cinq te redden, een moeilijke opgave gezien de enorme bedragen die op het spel staan.

La Cinq is het slachtoffer geworden van de keiharde concurrentie in de Franse mediawereld. In de slag om de adverteerder kon La Cinq niet opboksen tegen TF 1, de commerciële zender die de voorkeur heeft van ca 40 procent van de kijkers. La Cinq had circa zestien procent van de totale Franse tv-reclame, hoewel de programma's van de zender gemiddeld door slechts ruim elf procent van de Franse kijkers werd bekeken. De directie van de zender wijt de slechte bedrijfsresultaten ook aan de strenge bepalingen van de Franse omroepautoriteiten inzake programmering. Zo moeten de Franse tv-zenders 60 procent van hun zendtijd in het begin van de avond wijden aan Europese en Franse programma's, een beperking die door alle commerciële tv-zenders herhaaldelijk wordt gekritiseerd.

De groep-Hachette die samen met het Franse Matra (auto's, lucht- en ruimtevaart) het beleid bij La Cinq bepaalde, is bezig met een financiële sanering. Hachette heeft een schuld van 10,9 miljard franc, terwijl de jaaromzet 30 miljard franc bedraagt. In 1990 behaalde Hachette een kleine winst van 619 miljoen franc. Matra is er niet veel beter aan toe: 606 miljoen franc winst in 1990 op een omzet van 24,4 miljard franc.