Foto: BOMBAY - Een Indiër die in een bar in de ...

Foto: BOMBAY - Een Indiër die in een bar in de Indiase stad Bombay het nieuwe jaar had gevierd met een alcoholische drank die met methanol was vermengd, ligt als gevolg daarvan ernstig ziek in een ziekenhuis.

Ten minste 91 mensen die de vergiftigde drank hadden gedronken zijn inmiddels overleden. Volgens het Indiase persbureau PTI worden nog steeds nieuwe slachtoffers de plaatselijke ziekenhuizen binnengedragen.

De meeste slachtoffers zijn bedienden en dagloners uit de sloppen van Bombays Forjettstraat. “De straat lijkt in haar geheel te rouwen”, zei een bewoner. “Om het huis ligt een dode.”

Dergelijke tragedies gebeuren regelmatig in India, met name tijdens festiviteiten. Dan wenden de armen zich tot illegale handelaars die goedkope drank verkopen die van graan of vruchten is gemaakt en, door toevoeging van de makkelijk verkrijgbare methanol, doorgaans sterker is dan de reguliere merken. Zo stierven in oktober tijdens de belangrijkste hindoefeestdagen meer dan 200 mensen nadat ze een met methanol versterkte “kruidendrank” hadden gedronken.

Een ongebruikelijk element in de ramp in Bombay is dat de bar waar de vergiftigde drank werd geschonken over een officiële vergunning beschikt. De politie vermoedt dat de eigenaar van de bar, die met vier anderen is gearresteerd, verzegelde flessen heeft geopend, de inhoud met methanol heeft vermengd en ze weer heeft gekurkt.

De uitwerking was in enkele gevallen razendsnel. Sommige mensen stierven ter plaatse of op straat, op weg naar huis. Volgens de artsen is er weinig hoop voor de mensen die het ziekenhuis hebben gehaald. (Reuter, UPI)