Jeugdtheater Hofplein maakt Antarctica tot tropisch zwemparadijs

Jeugdtheater. Voorstelling: Boven Water door Jeugdtheaterschool Hofplein, vanaf 6 jaar. Tekst: Louis Lemaire. Regie: Bruun Kuijt. Choreografie: Carla van Driel. Muziek: Ton Scherpenzeel. Spel: Wil van der Meer en leerlingen jeugdtheaterschool. Gezien: Rotterdam Hofpleintheater. Tournee t-m 26 jan.

Ieder jaar rond Kerst presenteert Jeugdtheater Hofplein een familieproduktie, waarin kinderen en jongeren van de eigen jeugdtheaterschool als acteurs optreden. Boven Water sluit een reeks van vier produkties af over Rotterdam, geschreven door artistiek leider Louis Lemaire. Hadden de vorige produkties momenten uit de geschiedenis tot onderwerp, in de laatste wordt gespeculeerd over de toekomst.

Het is Kerst in het jaar 2099. Door het gat in de ozon-laag zijn de poolkappen gesmolten en van Nederland resteren slechts Rotterdam en Utrecht. In beide plaatsen bouwt een sekteachtige groep jongeren onder leiding van een volwassene aan zijn eigen ozon-fabriek. Van samenwerking bij het keren van de milieuramp is geen sprake.

Terwijl de Rotterdamse groep op Kerstavond het traditionele kerstspel repeteert, komt via een scanner het bericht binnen dat de nieuwe dijken in Utrecht zijn doorgebroken. Dit leidt tot conflicten. Leider Erik ontpopt zich als een egoïst, de jongeren krijgen ruzie over de vraag of ze hun leven voor de Utrechters moeten riskeren.

Het verhaal doet een overdaad aan moraal vrezen, die echter op toneel niet wordt bewaarheid. Boven Water is een musical waarin de sentimenten esthetisch en lichtvoetig vorm krijgen in dans en liedjes op nieuwe muziek van Ton Scherpenzeel. Het decor suggereert een zakelijke fabriekshal. Twee trappen, onderling verbonden door een brug, leiden naar een grote metalen pijp. Als de spelers in hun kleurige kostuums op de trappen dansen en zingen, ontstaat de indruk van een wervelende show.

De regie heeft kennelijk niet het rigide thema als uitgangspunt genomen, maar de individuele kwaliteiten van de spelers. Dat is merkbaar aan het natuurlijke gemak waarmee de beginnende acteurs zich bewegen. Het resulteert bovendien in vele grappige details.

Tijdens de repetitie van het kerstspel bij voorbeeld shockeert Maria Jozef door persweeën te suggereren en onder haar rok een babypop tevoorschijn te halen, waar ze weinig zachtzinnig mee omgaat. Zij is de krachtige tegenspeelster van de volwassen Erik en rebelleert openlijk tegen zijn onbetwistbaargezag.

De jongeren blijven van begin tot eind in hun kerstkostuums gekleed en dat geeft een grappig accent aan hun karakters. Zo is er een aandoenlijk zenuwachtige ezel, die doet denken aan A.A. Milne's Eyor uit Winnie-the-Pooh. Er is een grote groep kerstmannen die met terzijdes en onderonsjes iets weg hebben van Walt Disney's Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen.

Tenslotte weten de jongeren, zonder Erik, te ontsnappen naar Antarctica dat veranderd is in een tropisch zwemparadijs. Ondanks dit eigenaardige slot is Boven Water een boeiende musical, die terecht met een tournee de stap waagt naar een breder publiek.