Roodkapje Van Melle valt voor verleider Perfetti

ROTTERDAM, 21 DEC. Snoepgoedfabrikant Van Melle moet zich jarenlang gevoeld hebben als Roodkapje, omringd door grote boze wolven. Gulzige overnemers staan al lange tijd in de rij om het solide en gestaag groeiende familiebedrijf op te slokken. De suikerwarenfabrikant heeft zich daar al even lang met hand en tand tegen verzet. En met succes, zo lijkt het. Van Melle kondigde donderdag een strategische alliantie aan met Perfetti, een Italiaanse snoepfabrikant. Door deze laatste stap in een reeks van beschermingsmaatregelen, is het vrijwel onmogelijk geworden om Van Melle over te nemen zonder dat het bedrijf dat wil.

“Samenwerken, ja; overgenomen worden, nee!”, verklaarde president-directeur drs. I.L.G. van Melle eerder dit jaar tegenover zijn aandeelhouders. Hij blijft trouw aan zijn motto. Maar de intensieve belangstelling van onbekende kopers, die het afgelopen jaar op de Amsterdamse parallelmarkt grote pakketten Van Melle kochten, heeft de onderhandelingen over samenwerking met Perfetti zeker bespoedigd. Daarnaast speelde onzekerheid over het toekomstig EG-beleid ten aanzien van beurzen mee. “Het is vrij zeker dat de EG zal gaan tornen aan de Nederlandse beschermingsconstructies tegen overnames. Door het minderheidsbelang van Perfetti hebben we onszelf volledig beschermd”, aldus Van Melle.

De hang naar zelfstandigheid past bij de cultuur van een familiebedrijf. Izaak van Melle vertegenwoordigt de vierde generatie Van Melle's die er de scepter zwaait. De suikerwerkfabriek ontstond in 1900 uit een bakkerij in het Zeeuws-Vlaamse Breskens. "Suiker-bonbons en Engelsche mixed-drops' waren de eerste produkten. Intussen is het bedrijf uitgegroeid tot een "middelgrote multinational', met een omzet van 425 miljoen gulden (1990) en vestigingen in elf landen. Merken als "Mentos' en "Fruitella' zijn de grote geldmakers.

Van Melle zegt dat er geen sprake is van een onvriendelijke overname. “We kennen Perfetti allang. We werken al twaalf jaar samen op het gebied van produktdistributie in het buitenland”. Directeur Van Melle wist dat de Italianen “in de markt bezig waren”, maar zegt niet te weten hoeveel stukken de Italianen de afgelopen maanden hebben gekocht. De drukke handel op de Amsterdamse parallelmarkt in Van Melle joeg de koers in oktober op tot recordhoogte. Daarin kwam een lichte daling door het gerucht dat er in Brazilië cocaïne in de snoepjes van Van Melle zou zijn aangetroffen. Na een een Braziliaanse mediarel en uitgebreid laboratoriumonderzoek bleek dit niet op waarheid te berusten. Maar door een produktie- en distributieverbod leed Van Melle een miljoenenstrop. De suggestie dat een koper als Perfetti het cocaïnegerucht in de wereld geholpen zou kunnen hebben, om zodoende de aandelenprijs te drukken, wijst Van Melle als “vergezocht” van de hand. “Als iemand dat van plan was, zou hij dat wel op een dichter bij huis gelegen markt hebben gedaan”.

Van Melle ontkent dat Perfetti de enige was die de aandelen-pakketten kocht op de Amsterdamse beurs. Van Melle: “Vrijwel ieder groot concern in onze branche heeft aangeklopt om te praten over vormen van samenwerking”. Maar hij koestert de identiteit van zijn familiebedrijf en wilde uitsluitend onderhandelen als de andere partij akkoord zou gaan met een minderheidsbelang. Perfetti kon zich daar wel in vinden. Van Melle neemt op haar beurt géén belang in Perfetti, “om technische redenen”, volgens Van Melle. Wel zal Van Melle een plaats in de directie van Perfetti krijgen en zal Augusto Perfetti lid worden van de raad van commissarissen van Van Melle.

Bedrijfscultureel zullen de snoepfabrikanten waarschijnlijk goed bij elkaar passen. Perfetti is ook een familiebedrijf. De gebroeders Giorgio - een echte doordouwer, volgens personeelsdirecteur E. van Dijk - en Augusto zijn de tweede generatie Perfetti's binnen het in 1942 opgerichte zoetwarenbedrijf. De Perfetti's maken voornamelijk kauwgom, waarvan "Brooklyn, la Gomma del Ponte', het bekendste merk is. In 1990 boekte het bedrijf een omzet van 900 miljoen gulden.