Japan geeft aan kritiek VS toe na debâcle GM

WASHINGTON-TOKIO, 20 DEC. De vier grote Japanse autofabrikanten hebben vandaag prompt gereageerd op aanzwellende stemmen in de Verenigde Staten om harder op te treden tegen Japan. Toyota, Nissan, Honda en Mazda zullen de invoer van auto's en auto-onderdelen uit de VS vergroten tot een bedrag van 28,6 miljard dollar in 1994. Dat bedrag is bijna tweemaal zo hoog als in 1990.

De aankondiging gisteren door 's werelds grootste autofabriek, General Motors, dat zij 21 fabrieken moet sluiten en 74.000 banen moet schrappen in de VS en Canada, heeft de Democratische fractieleider van het Huis van Afgevaardigden, Richard Gephardt, doen besluiten vandaag een wetsvoorstel in te dienen waarmee hij een einde wil maken aan het handelstekort met Japan.

De bedoeling van het voorstel is om president Bush onder druk te zetten tot het maken van harde handelsafspraken tijdens zijn bezoek aan Japan begin januari. Verscheidene zakenlieden, onder wie de topmannen van de drie Amerikaanse auto-industrieën, zullen hem op de trip vergezellen.

Gephardt pleit voor quota en een verplichte afname van een bepaald percentage Amerikaanse onderdelen. Driekwart van het stijgende handelstekort met Japan bestaat uit auto's en auto-onderdelen. Het totale tekort bedraagt 40 miljard dollar. Japan heeft een aandeel van eenderde op de Amerikaanse automarkt en een nog iets groter aandeel op de markt voor auto-onderdelen. Het aandeel van General Motors op de Amerikaanse automarkt is de afgelopen tien jaar gezakt van 45 procent tot 35 procent.

De Democratische senator Riegle (Michigan) noemde de voorgenomen sluitingen bij General Motors een “economisch Pearl Harbor”. Hij zei dat de Japanse import de belangrijkste oorzaak is van de inkrimping van General Motors.

Pag 13:

Democraten prijzen EG om beleid jegens Japan

Riegle prees de Europese Gemeenschap, die geen “roofzuchtige” Japanse export toelaat en de import van Japanse auto's aan een maximum van 16 procent van de totale markt bindt.

Of het wetsvoorstel van de Democraten kans van slagen heeft, is nog niet duidelijk. Bush, die tegen quota is, kan er een veto over uitbrengen, maar dat valt niet mee in deze recessie. Voorstellen voor meer protectie zijn nu populair.

“Dozijnen gemeenschappen hangen af van autofabrieken. We kunnen het ons gewoon niet veroorloven die ten gronde te laten gaan door Japanse import, zei auto-econoom David Luria uit de deelstaat Michigan voor de Amerikaanse televisie. Overigens lijden ook Japanse autoproducenten onder de recessie en stagnatie in de VS.

President Bush beloofde gisteren voor een gezelschap van meer dan honderd buitenlandse journalisten dat hij in Japan een sterke boodschap zal brengen voor “vrijere en eerlijker handel”. “Er is heel wat geduld maar ik wil fair play zien”, zei hij. Bush zei ook dat de Aziatische markt grotendeels ongeopend was en grote mogelijkheden zou bieden voor Amerikaanse export en economische groei. “In een vrije markt kan de Amerikaanse werknemer, altijd, tegen iedereen, overal concurreren”, zei hij.

De topman van Chrysler, Lee Iacocca, had, na een bijeenkomst gisteren in het Witte Huis tussen Bush en de zakenlieden die hem naar Japan vergezellen, de indruk dat Bush zich actiever zal opstellen tegenover Japan. “Ford, General Motors en Chrysler zullen in 1991 ongeveer 15.000 auto's verkopen aan Japan. De Japanners overleggen nu of ze 3,8 of 3,9 miljoen hier zullen verkopen.” Iacocca stelde Japan de groeiende export van Amerikaanse auto's naar de EG ten voorbeeld. Toch heeft Amerika aan Japan alleen grote auto's te bieden. De in Amerika gemaakte kleine auto's zijn vrijwel allemaal van Japanse makelij of uit Japanse onderdelen geassembleerd. Tot zover onze correspondent. De premier van Japan, Kiichi Miyazawa, heeft vandaag in het parlement gezegd dat de Japanse regering een standpunt moet innemen waaruit steun blijkt voor de VS. Hij verwees naar de forse ingrepen bij General Motors en legde uit dat het Amerikaanse volk diep begaan is met de grootste autoproducent ter wereld omdat het de auto-industrie beschouwd als een eigen voortbrengsel. (UPI)