Wehkamp: telefonisch betalen

ROTTERDAM, 19 DEC. Het postorderbedrijf Wehkamp meent een oplossing te hebben gevonden om de hoge kosten van het betalingsverkeer te drukken. Volgend jaar kunnen zijn klanten telefonisch betalen.

Het initiatief van Wehkamp vloeit rechtstreeks voort uit de tarifering van het betalingsverkeer, waarmee alle grote banken hun zakelijke klanten confronteren. De Postbank brengt haar zakelijke relaties bijvoorbeeld per 1 januari volgend jaar 45 cent per gebruikte acceptgiro in rekening. Wehkamp, dat ongeveer 7 miljoen keer per jaar betalingen incasseert, stuurt zijn klanten daarvoor in 95 procent van de gevallen een acceptgiro. Bij verwerking door de Postbank alleen, betaalt het postorderbedrijf de bank ruim 3 miljoen gulden, hetgeen Wehkamp een groot deel van zijn winst zou kosten.

Ook voor particuliere gebruikers van betaaldiensten naderen tarieven. De Rabobank en ABN Amro hebben invoering ervan voor volgend jaar aangekondigd.

Het systeem dat het postorderbedrijf medio volgend jaar inzet om de betaalkosten te verminderen ("Betsy') is gebaseerd op de zogeheten voice respense-techniek. Klanten die een speciaal telefoonnummer bellen, krijgen van de Wehkamp-computer te horen zich door intoetsen of draaien van hun klantnummer te identificeren. Daarna kan de klant op dezelfde manier een over te boeken bedrag aangeven. De computer, die bank- of girorekeningnummer van de klant kent van vorige betalingen, verwerkt de betaling dan automatisch. Dit koste Wehkamp slechts enkele centen.

De onderneming overweegt het systeem ook aan andere grote ontvangers van betalingen te verkopen. Grote Nederlandse banken zouden positief hebben gereageerd op de juridisch-technische aspecten van het systeem, de eenvoud en betrouwbaarheid ervan en te verwachten kosten.

Als voordelen voor de consument boven betalingsmethoden als automatische incasso en periodieke overboeking noemt Wehkamp dat de consument bepaalt òf, wanneer en hoeveel hij betaalt, en dat de kosten lager zijn. De klant die via Betsy betaalt, draagt overigens wel de kosten van het telefoongesprek.

Wehkamp heeft al ruime ervaring met het voice response-systeem. Sinds 1985 werkt het bedrijf met "Jimmy', een telefooncomputer die bestellingen van klanten registreert. Een kwart van alle bestellingen bij Wehkamp komt tegenwoordig op deze manier in het geautomatiseerde systeem.