GM schrapt 74.000 banen

DETROIT, 19 DEC. General Motors, 's werelds grootste autofabrikant, gaat de komende vier jaar 21 fabrieken in de VS en Canada sluiten. Met de sanering zullen 74.000 banen, bijna 19 procent van het totaal in Noord-Amerika, verdwijnen, zo maakte topman Robert Stempel gisteren bekend.

De grootscheepse afslanking van de grootste onderneming van de VS (omzet vorig jaar 126 miljard dollar) is nodig om de toenemende concurrentie van Japanse autofabrikanten het hoofd te bieden. Ook de huidige recessie in de Verenigde Staten maakt de sanering nodig. De activiteiten van General Motors in Noord-Amerika zullen dit jaar naar verwachting een verlies opleveren van zeven miljard dollar. General Motors in Europa (Opel) is nog wel winstgevend, maar de Europese winst is bij lange na niet voldoende om het verlies elders te compenseren.

De autofabrikant zal dit jaar waarschijnlijk een totaalverlies boeken van 2,5 miljard dollar. In de eerste negen maanden van dit jaar werd al 2,2 miljard dollar verloren. Het saneringsplan levert volgens GM in 1992 een besparing op van 2 miljard dollar, een bedrag dat oploopt tot 5 miljard dollar tegen 1995. Ook de andere van de 'Grote Drie' Amerikaanse autofabrikanten, Ford en Chrysler, lijden verlies. Zij kondigden al eerder saneringen aan.

De bekendmaking van General Motors komt enkele weken voor de trip van president Bush naar Japan. Stempel reist mee in het gevolg van zakenlieden. De Amerikaanse president, die steeds meer onder vuur komt te liggen wegens de slechte economie, zou vandaag een ontmoeting hebben met enkele van deze ondernemers.

Pag 15:

Topman GM: schuld ook bij het eigen concern zelf zoeken

Voorzitter Stempel zei dat General Motors de schuld deels bij zichzelf moet zoeken voor de moeilijke tijden die het doormaakt. “We mogen onze problemen niet helemaal toeschrijven aan de Golfoorlog, de vermindering van het vertrouwen bij de consument of de recessie. We moeten fundamentele veranderingen aanbrengen in de manier waarop GM zaken doet, als we onze prestaties willen verbeteren.” Volgens Stempel is de sanering “absoluut nodig” om de uitdaging van de jaren negentig aan te gaan.

GM heeft in de jaren tachtig, toen het marktaandeel in de VS daalde van 47 procent tot ruim 35 procent, minder gesaneerd dan veel concurrenten. Ook al wordt GM nu kleiner, het concern blijft met afstand de grootste autoproducent van de VS. Grootste concurrent Ford heeft een Amerikaans marktaandeel van ruim 20 procent.

Het gaat bij de sluiting om zes assemblagefabrieken, vier motoren- en transmissiefabrieken en 11 bedrijven waar componenten worden geproduceerd. Eerder dit jaar was al de sluiting van vier andere assemblagefabrieken aangekondigd. De verkoop van activiteiten die niets met de autosector te maken hebben zal versneld worden uitgevoerd.

De personeelsvermindering gaat veel verder dan algemeen was verwacht. In 1992 verdwijnen bij GM al 24.000 banen, waarvan 15.000 in de produktie. Eind 1992 heeft GM in Noord-Amerika dan nog 289.00 man produktiepersoneel in dienst. In 1995 moet dat aantal zijn verminderd tot 250.000. Het aantal witte-boordenwerkers werd volgend jaar met 9.000 verminderd tot 82.000. Over vier jaar zal GM nog 70.000 man indirect personeel hebben.

Het GM-personeel krijgt dit jaar geen bonus van 600 dollar en in juli volgend jaar moet al het personeel twee weken met vakantie. Of die vakantie ook wordt doorbetaald is nog onduidelijk.

Volgens analisten moet de aangekondigde inkrimping de kansen op meer winst in een markt met steeds meer concurrentie vergroten. GM mikt er in elk geval op dat de produktiecapaciteit in 1993 voor honderd procent kan worden gebruikt.

Topman Stempel gaf aan dat de investeringen in 1992 en 1993 worden verminderd met 1,1 miljard dollar, waardoor de kapitaalsuitgaven op respectievelijk 6,6 en 6,5 miljard dollar uitkomen. Volgens Stempel zal het aanhalen van de broekriem niets afdoen aan de potentie voor GM om een sterke marktpositie in te nemen.

De voorzitter van GM onderstreepte dat het concern door de sanering “een heel andere onderneming wordt. Een slanker, produktiever en efficiënter GM is klaar voor het midden van de jaren negentig.” (Reuter, AP, UPI)