Nieuwe galerie roemt Rotterdams kunstklimaat

Galerie Van Krimpen-Art & Project, Westersingel 83, Rotterdam. Günther Förg en Ger van Elk t-m 18 jan. Wo. t-m za. 13.30-17.30u.

ROTTERDAM, 18 DEC. “Niet alleen een kunstenaar moet zich vernieuwen, ook een galeriehouder.” Zo motiveert Wim van Krimpen het feit dat hij zijn galerie verplaatst van de Amsterdamse grachtengordel naar Rotterdam. In een oud patriciërshuis naast museum Boymans-Van Beuningen, de voormalige galerie van Fenna de Vries, is hij samen met Art & Project (oorspronkelijk uit Amsterdam afkomstig) een nieuwe galerie begonnen, die vandaag voor het eerst geopend is voor het publiek.

Op de begane grond van het deels in de oude staat herstelde woonhuis aan de Westersingel 83, is een prentenkabinet ingericht, waar Van Krimpen en Art & Project gezamenlijk prenten tonen. Er hangen nu tekeningen van Emo Verkerk (drie portretten van Shakespeare), tekeningen van Han Schuil en Rob Birza. “Het is de bedoeling dat we ons hier vermengen,” zegt Adriaan van Ravesteijn van Art & Project.

Natuurlijk heeft het feit dat hij interim-directeur is van de nieuwe Rotterdamse Kunsthal, die volgend jaar achter museum Boymans open gaat, te maken met de verhuizing van zijn galerie, vertelt Wim van Krimpen. Maar er is meer: “De sfeer in Amsterdam vind ik niet stimulerend genoeg. Er zijn geen avantgarde galeries meer. Het is er allemaal te voorspelbaar geworden, de kunstwereld is te veel naar binnen gericht.”

Van Ravesteijn onderschrijft dat. Om die reden had hij de galerie die hij samen met Geert van Beijeren heeft, al in 1989 verplaatst van Amsterdam naar het Noordhollandse Slootdorp. “Daar brengen we de bekendere kunstenaars. Als aanvulling daarop, als podium voor jongere, onbekende kunstenaars hebben we nu deze ruimte in Rotterdam,” zegt hij.

Art & Project toont op de zolderetage werk van Ger van Elk: bewerkte foto's van zeventiende-eeuwse aandoende stillevens van tafels vol vruchten, en soortgelijke grafiek.

Van Krimpen brengt in de huiskamers recente, grote schilderijen van Günther Förg. In de erker hangt ondermeer een prachtig groot roze schilderij van een mus die een ademwolkje uitblaast: Hijgende Mus is de titel van het werk van Elly Strik.

Op de opening voor genodigden van de nieuwe gezamenlijke galerie afgelopen zaterdag waren vooral bezoekers aanwezig die in Amsterdam ook al in de galeries kwamen. “Dat bevestigt mijn theorie,” zegt Van Krimpen, “dat het niet zoveel uitmaakt waar in de randstad je met een galerie als deze zit. Mensen die geïnteresseerd zijn in een kunstwerk van vijftig- tot honderdduizend gulden, kopen niet alleen maar bij de galerie om de hoek in Amsterdam. Die komen ook hier wel naar toe. Ik richt me niet op toevallige passanten.”

“Dat we juist een "niet-Rotterdams' publiek trekken is juist goed voor Rotterdam,” vindt Van Ravesteijn.

Beiden prijzen de inspanningen van de stad aan de Maas om een cultureel vruchtbaar klimaat' te scheppen, zoals zij het noemen. Van Krimpen: “Rotterdam is bezig permanente voorzieningen te maken voor kunstenaars en kunstliefhebbers. De Kunsthal is daar een voorbeeld van.”

Van Ravesteijn:“De gemeente Rotterdam werkt mee aan een goed cultureel klimaat, bijvoorbeeld in het gebied rond het Boymans.” Daar zijn galeries als Snoei, Rotta en RAM gevestigd. En het centrum voor moderne kunst Witte de With is er. Het Architectuurinstituut komt er. Die trekken publiek, mede uit België en Duitsland, dat ook voor Van Krimpen en Art & Project interessant is. “De gemeente Rotterdam durft in kwaliteit te investeren,” vindt Van Ravesteijn: “Een belangrijke kunstenaar krijgt hier atelierruimte aangeboden, in Amsterdam niet. Wat een moeite Ger van Elk niet gedaan heeft daar atelierruimte te krijgen! Maar het lukte niet. Cultuur staat hier in Rotterdam op de politieke agenda, in Amsterdam niet. Ik heb één keer een schichtige wethouder gezien in al die jaren dat we daar een galerie hadden.”

Met de komst van twee van Amsterdams belangrijkste moderne-kunst galeries is het aanbod van de permanente culturele voorzieningen in Rotterdam aanzienlijk versterkt. En aanstaande zaterdag opent opnieuw een nieuwe galerie in de Maasstad: de vrouw van Van Krimpen, Carin Delcourt opent dan aan de Eendrachtsweg 59 een sieradengalerie met een expositie van de Amsterdamse sieradenontwerper Philip Sajet.