Importbieren Heineken in Brouwketel

ZOETERWOUDE, 13 DEC. De Brouwketel, een nieuwe dochteronderneming van Heineken Nederland, houdt zich vanaf 1 januari bezig met invoer en distributie van een groot aantal importbieren. De nadruk ligt daarbij op Belgische speciale bieren. Verder heeft Heineken Nederland een overeenkomst gesloten met de Antwerpse De Koninck Brouwerij over de exclusieve levering voor Nederland van De Koninck. Import en levering geschieden ook via De Brouwketel, aldus Heineken.

Met de nieuwe onderneming speelt Heineken in op de groeiende vraag naar buitenlandse speciale bieren. De markt voor dit bier groeit langzaam maar gestadig. De Brouwketel zal een assortiment importbieren aanbieden waarvan dertig op fust en 85 op fles. De bekendste merken uit het pakket zijn De Koninck, Affligem, St. Louis, Duvel en Hannen Alt.

Het kantoor van De Brouwketel is gevestigd in het Brabantse Rijsbergen. De onderneming biedt werk aan negen mensen onder leiding van directeur E. Verlee. De Brouwketel zal zowel aan de horeca- als de thuisverbruikersmarkt leveren.

De Kikvorsch in Deest, de grootste Nederlandse importeur en distributeur van speciale bieren, is weinig onder de indruk van de nieuwe ontwikkeling. Directeur P. van der Burgt zegt desgevraagd: “De Koninck Bier betrokken we tot dusverre rechtstreeks van de brouwerij, nu gaan we het bij De Brouwketel halen. Maar we blijven gewoon distribueren. Het enige dat verandert is dat er van de zes à acht importeurs maar eentje overblijft. Er is dus alleen sprake van een structuurverandering”.

De concurrentie door Heineken op de markt voor speciale bieren zal weliswaar toenemen, maar volgens Van der Burgt springt Heineken in een groeimarkt. “Heineken onderkent nu een ontwikkeling die al een hele tijd aan de gang is. Voor de markt als geheel is het een goede zaak dat Heineken ook meedoet. Door de groei van de markt zal de extra concurrentie kunnen worden opgevangen. Nee, bezorgd ben ik niet voor De Kikvorsch; daarvoor ben ik veel te optimistisch”, aldus Van der Burgt.