Bruckners Zevende als barokkerk vol licht

Concert: Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Kurt Sanderling met Viktor Liberman, viool. Programma: Sibelius, vioolconcert. Bruckner, 7de symfonie. Gehoord: 11-12 Grote Zaal Concertgebouw Amsterdam. Herhaling: 13 en 15-12, Amsterdam.

Evenals Bach is ook Bruckner in onze concertpraktijk geen seizoengebonden componist, maar hoe dichter kerstmis nadert, hoe meer men “het zegt” met Bach, en hoe meer ook Bruckners muziek de plaats inneemt van een eredienst voor velen die allang het contact met de religie verloren zijn. Gisteravond werd het Concertgebouw in Amsterdam door Bruckners monumentale zevende symfonie omgetoverd in een barokkerk waarin het publiek zich op een aangename manier van zijn kleinheid bewust werd en tegelijk een glimp te zien kreeg van bovenaardse pracht en praal.

Onder leiding van Kurt Sanderling klink Bruckner mild, de lange spanningsbogen werden zorgvuldig opgebouwd en de contrastwerking tussen de grote blokken waarmee de componist zijn bouwwerk optrekt, kreeg het effect van een natuurlijk clair obscur. Bruckners imaginaire gebouw was vol met licht en versierd met vergulde ornamenten waarbij elke lijn in de polyfonie voorzien was van een gouden randje.

De tegenstelling tussen Bruckners met licht doorzeefde kerk en het duistere, aardgebonden vioolconcert van Sebelius had een indrukwekkend contrast kunnen opleveren, maar op deze avond klonk Sibelius fijnzinnig en Salonfähig als een getemde rinoceros. De Russische violist Viktor Liberman, eerste-concertmeester van het Concertgebouw Orkest, wekte bewondering met zijn delicate vioolspel, maar bleek geen contact te hebben met de ruige en zinderende expressie van dit werk.