Akkoord over lening ECT voor bouw terminal op Maasvlakte

ROTTERDAM, 10 DEC. Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf Europe Combined Terminals (ECT) heeft na maandenlange onderlingen een overeenkomst getekend met een consortium van vier banken over de lening van 350 miljoen gulden. Met dit geld kan ECT de bouw van een nieuwe terminal op de Maasvlakte financieren. Dit heeft het bedrijf gisteren bekend gemaakt.

Het bankenconsortium, onder leiding van huisbankier Bank Mees & Hope, bestaat uit de Europese Investeringsbank (EIB), de Rabobank en de Nationale Investeringsbank (NIB). De EIB, de huisbank van de Europese Gemeenschap, leent 150 miljoen gulden.

De EIB leent zelf geld op de kapitaalmarkt tegen "Triple A ratings' - gunstige condities voor credietwaardige ondernemingen. Dit voordeel wordt weer doorgegeven aan bedrijven die investeren in projecten die volgens de EIB een Europees belang dienen. Veelal zijn dit investeringen in de infrastructuur. De looptijd van de lening aan ECT is 17 jaar.

Driehonderd miljoen gulden zijn bestemd voor de in aanbouw zijnde ECT- Sea-Land Terminal op de Maasvlakte, die begin 1993 af moet zijn. De Amerikaanse rederij Sea-Land zal de komende twintig jaar exclusief gebruik maken van deze geautomatiseerde containeroverslagfaciliteit. De terminal zal dienen als hub center voor Europa. De containers die daar binnenkomen, worden weer verder over Europa gedistribueerd.

Met de overige vijftig miljoen gulden wil ECT de sanering van de stukgoed divisie en enkele vervangingsinvesteringen financieren. “Onze financieringsbehoefte voor de komende jaren is nu rond”, aldus de woordvoerder van ECT.

Twee derde van de investeringen in de terminal, onder andere het rollend materieel zoals de automatische kranen, wordt eigendom van Partlease Rotterdam, een 100 procent dochter van Bank Mees & Hope. ECT least deze produktiemiddelen van Partlease Rotterdam.

Voorzitter van de raad van bestuur van ECT, dr.ir.G.J. Wormmeester: “De realisatie van de ECT-Sea-Land Terminal betekent de toepassing van de meest geavanceerde technologie op het gebied van containeroverslag. Zo versterken we de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven en Nederland als transport- en distributieland.

ECT verwacht dit jaar een verlies van 9 miljoen gulden. In 1993 hoopt het bedrijf weer winstgevend te zijn.

ECT moest bij de bankwereld aankloppen voor geld omdat beide grootaandeelhouders geen geld wilden investeren. Internatio-Müller dat 44 procent van de aandelen van ECT bezit, heeft laten weten dit aandeel te willen verkopen. Wormmeester zei onlangs dat het hem niet zou verbazen wanneer de andere grootaandeelhouder, het transportconcern Nedlloyd, haar aandeel, ook 44 procent, zou verminderen. De NS heeft de overige aandelen in bezit. Nu deze lening rond is, is ECT wellicht aantrekkelijker voor nieuwe aandeelhouders.

Om de geplande bouw van nog eens acht terminals op de Maasvlakte te financieren, is ECT in de toekomst afhankelijk van nieuwe aandeelhouders of de kapitaalmarkt.