Beursgang Dior succes, dankzij band met LVMH

PARIJS, 6 DEC. De introductie van de aandelen Christian Dior op de Parijse beurs is een succes geworden. Ondanks de slechte stemming op de beurs - de beursgraadmeter liep vorige week maar liefst acht procent terug - werd de inschrijving op de 1,2 miljoen aandelen (prijs per stuk 410 franc) van de Franse producent van mode- en luxe artikelen zwaar overtekend. Slechts 40,19 procent van de totale inschrijving wordt toegewezen. De internationale inschrijving was vier keer hoger dan de 625.000 aandelen die te koop werden aangeboden. Vandaag, op de eerste dag, bedraagt de beurskoers 404 franc.

Dior is dus nog altijd een naam die vertrouwen inboezemt bij beleggers. Dat is niet zo verwonderlijk omdat het bedrijf meer is dan industriële producent van (haute) couture en luxe accessoires. Dior is tevens een holding met grote invloed in LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), de grootste onderneming in luxe-produkten ter wereld (cognac, champagne, reisartikelen) met een omzet van 9,26 miljard franc en een winst van 1,21 miljard franc in de eerste helft van dit jaar.

Dior behaalde vorig jaar een winst van 803 miljoen franc, waarvan 710 miljoen franc afkomstig was uit het LVMH-belang. De aankoop van een Dior-aandeel betekent dus feitelijk participatie in LVMH. Evenals andere Franse modehuizen haalt Dior zijn inkomsten vooral uit licentie-contracten. De omzet aan sjaals, brillen, zonnebrillen en andere produkten met de naam Dior bedroeg vorig jaar 6,5 miljard franc.

De haute couture is zoals bekend een kostbare business - voor de klanten, vooral Amerikaanse miljonaires en Arabische prinsessen, maar ook voor Dior zelf. Haute couture met Gianfranco Ferre als de topdesigner kost Dior jaarlijks 20 tot 30 miljoen franc. Daar staat tegenover dat najaars-demonstraties van Ferre's creaties in de duurste Parijse hotels voor vele miljoenen franc aan gratis publiciteit opleveren, en - wat misschien nog belangrijker is - het begrip Dior als symbool voor de hoogstbereikbare luxe levend houden.

Gianfranco Ferre heeft in de Parijse modewereld weliswaar niet de reputatie van een Karl Lagerfeld (Chanel) of Claude Montana (Lanvin). Maar Dior beschikt over het enorme apparaat van LVHM voor de commercialisatie van zijn produkten, een voordeel dat andere modehuizen niet of niet in vergelijkbare mate hebben. Op de overvolle markt voor de parfums, die bovendien zeer conjunctuurgevoelig is, introduceerde Dior afgelopen weken Dune, naar verluidt met succes. Ter vergelijking: Christian Lacroix lanceerde vorig jaar winter een nieuw parfum C'est la Vie. De omzet bedroeg het eerste halfjaar 1991 160 miljoen franc, terwijl de introductiecampagne volgens Parijse ingewijden ten minste 200 miljoen franc kostte.

Overigens zijn niet alleen parfums conjunctuurgevoelig, ook andere luxe-produkten. Dior is voor een vijfde van zijn omzet afhankelijk van de verkoop "duty free' op luchthavens, in vliegtuigen enz. Vorig jaar daalde de omzet in februari met achttien procent omdat deze verkoop een enorme klap kreeg tijdens de Golfoorlog toen vooral Amerikanen van vliegreizen naar Europa afzagen uit vrees voor terrorisme. Als gevolg van de recessie daalde de omzet van Dior in de VS en Groot-Brittannië aanzienlijk (40 procent op de Britse markt in de eerste helft van dit jaar).

Het bedrijf Dior profiteert nog altijd van de reputatie van de modekoning die in 1947 zijn "New Look' introduceerde waarmee hij zijn naam als Frankrijks beroemdste mode-ontwerper verwierf. Christian Dior "ontdekte' ook Yves Saint Laurent, die in 1957 als 21-jarige de topdesigner van het huis werd dat toen al stevig de eerste plaats in het Parijse haute couture-klassement had verworven. Saint Laurent begon later voor zichzelf, maar de naam Dior was toen al wereldwijd gevestigd. Dior werd begin van de jaren tachtig ternauwernood van de ondergang gered. Het bedrijf was toen eigendom van Boussac, het textielimperium dat ten onder ging. De man die Dior overnam, was Bernard Arnault, die sinds achttien maanden de alleenheerser is van LVMH, een van de best renderende Franse bedrijven.