SMIRNOFF AWARD VOOR ONTWERPER CAROLINE DEKKER; Nette armoede troef

In de Amsterdamse discotheek Roxy is dinsdag de Smirnoff Fashion Award voor modestudenten uitgereikt aan de ontwerpster Caroline Dekker, die in juni van dit jaar afstudeerde aan de mode-academie Montaigne in Amsterdam. Zij mag deelnemen aan de volgend jaar in Barcelona te houden internationale finale van deze competitie.

Te midden van heel veel somberheid en vormeloosheid, die uitdrukking moesten geven aan het thema "Nieuwe vrouwelijkheid', nam zij een aparte plaats in met haar soepel om het lichaam vallende en daardoor juist wèl vrouwelijke ontwerpen. Zij toonde drie modellen met lange open mantels, één met een meters lang voorpand dat zich op veel manieren, als een sjaal, om het lichaam liet draperen. Daaronder werden lange jurken gedragen van zijde en crêpestof, alles in diepe kleuren blauw, groen en bruin, met een enkel fel accent. Bijzonder was vooral de keuze van de stoffen, die sterk contrasteren, zoals stijve oliedoek over zachte zijde en soepele wollen mantels over een zenuwachtige kreukstof.

Er was een tweede prijs voor Willemijn Kaasjager van de Rietveld Academie, die vooral opviel met haar ontwerp van een heel strak glanzend broekje met een soort ingebouwde stoel en nachtjapon-achtige jurken van kunstvezel, met een hoog jaren zeventig-gehalte.

De visie van de overige zeven deelnemers op "nieuwe vrouwelijkheid' leek eerder neer te komen op de ontkenning van vrouwelijkheid. Zij toonden vooral anti-mode, schijnbaar uit de lompenmand bijeen geraapte dikke truien, verknipte jassen of dekens, een door brand aangetaste oude jurk, geitewollen sokken. Schijnbaar, want die onverzorgdheid is wel zorgvuldig nagestreeft. Technisch zit deze kleding goed in elkaar en ook de materialen zijn vaak niet de goedkoopste. Daarmee borduren de academiestudenten voort op de armoedetrend die vooral bij jonge ontwerpers internationaal in zwang is, en waarvan op dit moment de bij hen populaire Belg Martin Margiela de belangrijkste vertegenwoordiger is. Dat zulke ontwerpers nu hun weg naar de grote podia gevonden hebben, maakt dat er voor studenten nog maar erg weinig terrein overblijft. Volgens modeontwerper Frits Klaarenbeek, een van de zeven juryleden bij deze derde Nederlands Smirnoff Award, is het belangrijk dat mode-academies een creatieve speeltuin blijven, maar vindt het jammer dat het in de Roxy getoonde extremisme norm is geworden. Er lijkt een grote discrepantie te ontstaan tussen de behoeften van het publiek en die van de media. De mode is uit, er bestaat nauwelijks een markt meer voor dure merkkleding, maar jonge ontwerpers worden steeds beter opgeleid en krijgen volop aandacht van de media. Bovendien bestaat er een grote behoefte bij bedrijven om zich door middel van mode bij een jonge doelgroep te profileren. Het gevolg is dat veel jonge ontwerpers zich meteen enthousiast op een eigen collectie storten, maar al snel merken dat de kleine, internationale en rijke doelgroep waarop zij zich richten, allang verzadigd is. Bij een aantal mode-opleidingen, bij voorbeeld op de Arnhemse Kunstacademie, is nu een begin gemaakt om dit manco bij studenten op te vullen met post-academische cursussen mode-strategie. Hopelijk vindt de Smirnoff Award-winnares met haar prijs van 5000 gulden zo wel de weg naar een publiek.