Na Italië groeit de omzet van speelgoed in Nederland het hardst; Kerstman geduchte concurrent van Sint

ROTTERDAM, 5 DEC. De kerstman vormt een steeds geduchter concurrent van Sinterklaas. Weliswaar vieren ruim 6,1 miljoen Nederlanders dezer dagen pakjesavond, waarvoor ze gemiddeld 38 gulden aan cadeaus besteden, maar de december-inkopen verschuiven steeds meer van Sinterklaas naar kerst.

De omzet van de 5 december-inkopen zal dit jaar waarschijnlijk opnieuw dalen, zo blijkt uit de jaarlijkse peiling van het Nederlands Christelijk Ondernemersverbond (NCOV). De totale december-omzet rond Sinterklaas en Kerst wordt door de organisatie geschat op ruim 1 miljard gulden.

Wat de verschuiving van de bestedingen betreft, dienen de winkeliers de hand in eigen boezem te steken, meent het NCOV. “De vroeger gebruikelijke uitbundige Sinterklaas-etalages worden schaarser. Het typische Sinterklaas-sfeertje verdwijnt steeds meer. Veel winkeliers en warenhuizen etaleren nu al kertsartikelen. Ook de late intocht van Siterklaas heeft nadelig gewerkt”, aldus het NCOV.

Het uitgavenpatroon ligt in de dagen voor kerst door de aankoop van meer luxe artikelen volgens het NCOV duidelijk hoger dan rond Sinterklaas. “Een uitzondering op dit beeld vormt dit jaar de speelgoedbranche. Favoriet zijn de spelcomputer met bijbehorende spelletjes. Ook de traditionele familiespellen doen het goed. Barbies, magic-hair poppen en met Walt Disney te associëren speelgoed worden eveneens veel gekocht”, aldus de christelijke middenstandsorganisatie.

De omzet van compact discs, met een gemiddelde besteding per klant van circa 75 gulden, en van voorbespeelde videobanden ligt eveneens hoger dan andere jaren. Ook de specifieke Sinterklaas-lekkernijen houden zich goed staande. “Chocoladeletters en speculaas blijven zeer gewild.”

Grafiek: Na Italië groeit de omzet in speelgoed in nederland het hardst. Tussen 1988 en 1990 namen de uitgaven aan speelgoed per kind toe van 490 tot 609 gulden op jaarbasis. Een stijging van zo'n 19 procent. In totaal zal er in 1991 voor meer dan 1 miljard aan speelgoed worden verkocht. Vergeleken met andere landen worden kinderen in Nederland niet echt verwend. In (West-)Duitsland wordt er per kind ruim anderhalf keer zoveel aan speelgoed besteed als in Nederland. Alleen in de Zuideuropese landen wordt er minder uitgegeven. Een deel van de groei in Nederland komt omdat speelgoed meer en meer geschikt wordt voor jongeren. Vooral de video spelletjes worden steeds populairder. Op dit moment bedraagt het marktaandeel van deze spelletjes zo'n 25 procent en de verwachting is dat het marktaandeel nog verder zal stijgen tot zo'n 35 à 40 procent. Door deze combinatie van vergroting van de doelgroep en groei van de markt wordt de kerst steeds belangrijker wordt voor de speelgoedwinkels. Kinderen krijgen hun cadeaus op pakjesavond, terwijl de anderen meer en meer onder de kerstboom aantreffen.