Brussel: invoer van auto's mag buiten officiële dealer om

BRUSSEL, 5 DEC. Parallel-import van auto's buiten officiële dealernetwerken om is in principe toegestaan, maar voortaan wel aan regels gebonden. Dit heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EG, gistermiddag bekendgemaakt.

Aanleiding was de uitsluiting door de automobielfabrikant Peugeot van een Frans makelaarskantoor dat namens Franse particulieren auto's importeerde uit België en Luxemburg. Door een belastingvoordeel waren deze auto's, meestal Renaults en Peugeots, veel goedkoper.

Geschat wordt dat het bedrijf, Ecosystem in Rouen, al zo'n 30.000 auto's in Frankijk heeft afgezet. Peugeot kwam in actie toen Ecosystem een contract sloot met een warenhuisketen, waardoor er een alternatief dealer-netwerk leek te ontstaan. Het bedrijf verbood daarop haar dealers in België en Luxemburg nog langer auto's te leveren aan Ecosystem. Het Franse dealer-netwerk van het merk zou door deze vorm van wederverkoop uitgehold worden, zo werd gevreesd, met negatieve consequenties voor de werkgelegenheid. Ook de klant zou er, afgezien van een financieel voordeel op korte termijn, niet bij gebaat zijn. Op lange termijn vreesde de fabrikant dat deze praktijk het gehele Europese dealer-netwerk zou kunnen ondermijnen, waardoor het steeds moeilijker zou worden in heel Europa service te krijgen.

Daarnaast werd de Japanse auto-import als argument naar voren gebracht. Het toestaan van particuliere parallel-import zou het onmogelijk maken om de afgesproken import-quota's te controleren.

De Commissie besloot in maart vorig jaar al dat Peugeot een veel te zwaar middel heeft genomen om de overeenkomst tussen Ecosystem en de warenhuisketen onmogelijk te maken. De Commissie heeft nu vastgesteld dat parallel-import in principe is toegestaan. Maar een dergelijke auto-makelaar mag zich nooit aan het publiek voordoen als een keten of een netwerk van ondernemingen. Iedere aankoop in het buitenland moet gestaafd worden met een schriftelijke opdracht van de klant die ook de daadwerkelijke gebruiker van de auto moet zijn.

Bij advertenties met de aan te bieden merken moet duidelijk worden vermeld dat het gaat om bemiddeling bij aankoop, niet om verkoop. Bij de vermelding van de prijs moet de klant ook duidelijk zijn dat het gaat om een schatting. Bij het uitstallen van nieuwe auto's moet duidelijk zijn dat de getoonde modellen niet bij de bemiddelaar te koop zijn, maar alleen via de bemiddelaar. Ook bij het gebruik van merklogo's mag geen verwarring worden gesticht met de officiële dealer-netwerken. Als een warenhuis of supermarkt deelneemt aan de bemiddeling, mag er evenmin verwarring ontstaan tussen het automerk en het beeldmerk van het bedrijf.

De bemiddelaar wordt ook aan regels gebonden bij het zakendoen met dealers in het buitenland. Zo mag de makelaar geen kortingen accepteren die hoger zijn dan op de nationale markt van de dealer gebruikelijk is.