Na theaterversie nu ook musical over Moby Dick

AMSTERDAM, 4 DEC. Cameron Mackintosh, de machtigste musical-producent ter wereld, heeft aangekondigd dat hij een musical-bewerking gaat presenteren van Moby Dick. De produktie gaat op 11 maart in première in het Piccadilly Theatre in Londen - tot ontsteltenis van de Amerikaanse pianist en publicist Gary Goldschneider, die al in 1988 een muzikale theaterversie van Moby Dick heeft geschreven en daarvoor toen in Londen financiers heeft gezocht. Een synopsis van zijn werk is destijds ook bij Mackintosh bezorgd.

Goldschneider, sinds zes jaar woonachtig in Amsterdam, beschouwt het boek van Herman Melville als de belangrijkste roman uit de Amerikaanse geschiedenis. Hij beschouwt de jacht op de witte walvis als een metafoor voor de mensheid, die de natuur te lijf gaat. De zangteksten ontleende hij letterlijk aan het uit 1851 daterende boek; de muziek is naar zijn zeggen “postmodern, van minimal music tot en met een echte popsong”. Het plan om de produktie in 1989 in de Rotterdamse Schouwburg te ensceneren, ging wegens gebrek aan financiën niet door. De reactie van de Carré-directie luidde, dat deze Moby Dick niet geschikt was voor het Carré-publiek.

Samen met een Engelse producent voerde Goldschneider tevens besprekingen in de Londense platen- en theaterwereld. “Op een gegeven moment wist in die kringen iedereen waar we mee bezig waren”, zegt hij. Het voorstel belandde onder meer op het bureau van regisseur Trevor Nunn, die voor Mackintosh de enscenering van Cats ontwierp. Ook de producent zelf werd benaderd, maar een reactie bleef uit.

Cameron Mackintosh, producent van shows als Cats, Phantom of the Opera en Les Misérables, kondigt zijn nieuwe musical aan als a whale of a tale. De show is geschreven door Robert Longden en Hereward Kaye en gaat over een arme kostschool in de jaren vijftig, waar de leerlingen een musical over Moby Dick opvoeren om fondsen te werven. Hij beschrijft het script als “een kruising tussen Hellzapoppin en The Rocky Horror Show”. Volgens een woordvoerder van zijn produktiekantoor speelde men er sinds 1986 al met de gedachte om Melville tot muziektheater te bewerken, los van het plan waarmee Goldschneider rondliep.

Gary Goldschneider ziet vooralsnog geen mogelijkheid om het tegen Mackintosh op te nemen. “Ik kan niemand van iets beschuldigen,” zegt hij, “tot ik zijn show heb gezien. Ik kan me alleen maar afvragen of het echt toeval is.”