Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

FREDDIE MERCURY 1946-1991; Extravagante popster

De popzanger Freddie Mercury overleed zondag op 45-jarige leeftijd aan een longontsteking ten gevolge van aids. Pas op zaterdag liet de zanger van de Engelse popgroep Queen officieel bekend maken, dat hij aids had. De extravagante popster stond bekend om het feit dat hij zich afschermde van de pers en dat hij zijn privacy als het hoogste goed beschouwde. Hij werd als Frederick Bulsara geboren in Zanzibar en trad als Mercury in 1970 toe tot de groep van medekunstacademiestudenten Brian May en Roger Taylor. Het debuutalbum Queen was sterk beïnvloed door de hardrock van Led Zeppelin en Deep Purple. Pas met de eerste hitsingle Killer Queen presenteerde de groep een onmiskenbaar eigen geluid, bepaald door May’s indringende gitaarstijl en Mercury’s theatrale zang.

Zijn hang naar een in de popmuziek nog niet eerder gehoorde dramatiek werd verder uitgebouwd met de vocale tour de force Bohemian Rhapsody, een wereldhit die gepaard ging met een van de eerste videoclips. Mercury werd het middelpunt van een spectaculaire live-show, waarin hij ronddartelde als een verdwaalde balletdanser. Ambitieuze albumprojecten als A Night At The Opera onderstreepten Queen’s veelzijdigheid, die in de hitparade tot uiting kwam door het alternatieve voetballied We Are The Champions, de ouderwetse rockabilly van Crazy Little Thing Called Love, het symfonische Bicycle Race en een samenwerkingsverband met David Bowie in het disconummer Under Pressure.

Gedurende de jaren tachtig handhaafde Queen zich als succesvolle rockgroep, mede dankzij de bewerkelijke en niet zelden humoristische videoclips. Voor het filmpje van Radio Ga Ga werden authentieke fragmenten uit Fritz Lang’s klassieke speelfilm Metropolis gebruikt en in I Want To Break Free trad Mercury op als een vrijgevochten huisvrouw, huppelend achter de stofzuiger. In 1988 waagde hij zich aan een opmerkelijk soloproject met operazangeres Montserrat Caballé. De quasi-operettemuziek van het album Barcelona werd als altijd gekenmerkt door Mercury’s superieure gevoel voor theatrale overdrijving en nichterige „camp”. Sir Frederick, die ongelukkig was in zijn persoonlijk leven, stopte zijn ziel en zaligheid in het artiestenbestaan. Terwijl de geruchten over zijn aids-besmetting gemeengoed werden, luisterde Freddie Mercury in zijn ziekbed naar de single die als zijn afscheidsgroet kan worden beschouwd: The Show Must Go On.