Wellicht geen extra verhoging van ov-tarieven

DEN HAAG, 31 OKT. De extra tariefverhogingen in het stad- en streekvervoer van zes procent in 1992 en 1993 en van drie procent in 1994 gaan hoogstwaarschijnlijk niet of slechts voor een klein deel door.

Minister Maij-Weggen (verkeer) en de vertegenwoordigers van stad- en streekvervoer hebben vanochtend afgesproken dat de beoogde bezuiniging van 102 miljoen gulden in principe door middel van efficiencymaatregelen wordt opgebracht.

Voor het stad- en streekvervoer geldt nu, net als voor de trein, dat de tarieven 1 januari 1992 gemiddeld met 6 procent omhoog gaan. Hetzelfde gebeurt in 1993 en 1994. Op 1 januari volgend jaar gaat bovendien een extra verhoging in voor kaartjes die los in bus of tram worden verkocht. Nu zijn ze anderhalf maal zo duur als in de voorverkoop en straks twee maal zo duur. Verder moeten stad- en streekvervoerders nog 20 miljoen zien te besparen door tariefdifferentiatie: bijvoorbeeld door de tarieven in de spits te verhogen en daarbuiten te verlagen.

Zou het resterende bezuinigingsbedrag louter via tarieven op tafel moeten komen, dan moeten in de loop van 1992, 1993 en 1994 nog eens extra verhogingen van 6, 6 en 3 procent worden doorgevoerd, zo had Maij-Weggen vorige week de Tweede Kamer nog eens laten weten. Stad- en streekvervoerders hebben zich vanochtend verplicht dat via efficiency-maatregelen te voorkomen. De minister sluit daarbij niet helemaal uit dat er in '92 toch een geringe extra verhoging komt, maar dat zal volgens haar dan zeker geen zes procent zijn.

De efficiencymaatregelen zullen onvermijdelijk gevolg hebben voor de personeelssterkte bij de vervoersbedrijven, zei directeur Kunst van de Rotterdamse RET, die namens de stadsvervoerders vanochtend bij het overleg aanwezig was. Aan getallen wilde hij zich niet wagen; wel is afgesproken dat de inkrimpingen via natuurlijk verloop zullen geschieden.

Maij-Weggen sluit niet uit dat de de doelmatigheidsmaatregelen gevolgen voor de dienstverlening zullen hebben. “Er rijden bussen op gouden wielen rond”, constateerde ze. Bussen dus waar nauwelijks passagiers in zitten. Het opheffen daarvan moet worden afgewogen tegen de sociale gevolgen, zei de minister. Zij heeft haar hoop gevestigd op de komst van de "regiotaxi', waarnaar een onderzoek gaande is. Een systeem dat lijkt op de treintaxi, maar dan in het streekvervoer. Verder wacht de minister op de resultaten van efficiency-onderzoeken die het adviesbureau McKinsey bij gemeenten met een eigen vervoerbedrijf uitvoert.