Glasheldere Denisov bij Nieuw Sinfonietta

Concert: Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz, met Tabea Zimmermann (altviool). Programma: Stravinsky, Apollon Musagète; Denisov, Es ist genug; Mozart, Adagio en fuga; Strauss, Metamorphosen. Gehoord: 27-10, Vredenburg in Utrecht. Herhaling: 30-10, Wang Zaal in Amsterdam.

De klank van Nieuw Sinfonietta Amsterdam is verraderlijk volwassen. Wie het kamerorkest onder leiding van dirigent Lev Markiz hoort spelen op één van de inmiddels vier cd's (de vijfde verschijnt binnenkort), krijgt de indruk te luisteren naar een gezelschap van enthousiaste routiniers, dat kan bogen op een lange traditie van samenspel. In werkelijkheid bestaat Nieuw Sinfonietta amper vier jaar en hebben de musici het conservatoriumbestaan nog niet zo lang geleden achter zich gelaten.

Ook het concert van zondagmiddag in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg klonk verzorgd en trefzeker, al werd men door een blik op het podium onontkoombaar herinnerd aan de jeugdigheid van het ensemble. Sommige musici maken, als ze even niet spelen, een wat onervaren indruk en lijken nog niet altijd raad te weten met de gulle reacties van het publiek. Ook het oordeel over de uitvoeringen wordt daardoor enigszins beïnvloed. Ik kon me niet helemaal aan de indruk onttrekken, dat een doorgewinterd ensemble Strawinsky's Apollon Musagète "objectiever' zou laten klinken, en vooral Strauss' Metamorphosen wat meer zou hebben aangedikt. Maar het kan Nieuw Sinfonietta natuurlijk niet worden aangerekend dat ze nog maar ruim drie jaar bestaan.

Het mooi samengestelde programma van zondag, getiteld "Metamorphosen', bestond uit werken van op het eerste gezicht tegengestelde componisten, die echter alle vier een fragment uit een bestaande compositie als basis gebruikten. Hoogtepunt vond ik de etherische, soms glasheldere en tenslotte in een dichte nevel oplossende klank van Es ist genug van de Russische componist Edison Denisov, met een virtuoze solo-partij door de voortreffelijke altvioliste Tabea Zimmermann, die voor het enthousiaste publiek een stukje van Vieuxtemps als toegift speelde.

    • Paul Luttikhuis