Redder van Air Holland "gewone man zonder poeha'

ROTTERDAM, 25 OKT. “De ideale figuur”, noemde bewindvoerder mr. M. Pannevis gisteren de beoogde nieuwe directeur van Air Holland, de Drentse zakenman drs. Peter P.F. Langendijk (49). “Een ervaren, betrokken manager, met tijd en geld en net dat kleine beetje fantasie en pioniersgeest om een jong bedrijf verder op weg te helpen.”

Wie een genuanceerd beeld wilde krijgen van "de redder' van de chartermaatschappij was gisteren in Badhoevedorp, bij de aankondiging van de nieuwe plannen voor de onderneming, aan het verkeerde adres. In de eerste plaats door het ongeremde enthousiasme van het aanwezige Air Holland-personeel, in de tweede plaats omdat Langendijk voor de meesten een volstrekte onbekende is. Medewerkers die de voorbije twee weken met hem te maken kregen, prijzen hem om “zijn uitstraling, zijn openheid”. Ze noemen hem “een gewone man, zonder poeha”. Hij zou joviaal en makkelijk zijn, een "goed verhaal' hebben: “Langendijk regelt het wel”.

Bewindvoerder Pannevis kent Langendijk iets beter omdat de jurist in 1980 bij het advocatenkantoor werkte dat de ondernemer begeleidde bij de management buy-out van het elektrotechnisch bedrijf Ergon in Apeldoorn. Hij prijst Langendijk vooral om zijn vermogen tot communiceren: “Dat is het grote verschil met Block”.

Verder noemt Pannevis de opvolger van de vorige Air Holland-directeur “een hele stille, clevere vogel”. Dat geldt dan vooral voor de manier waarop Langendijk zaken doet. Ook anderen noemen hem “een scherp denkend mens”, die een onconventionele aanpak niet uit de weg gaat; of het nu ingewikkelde juridische constructies of slinkse onderhandelingstaktieken betreft. Buiten de muren van het kantoor geldt Langendijk als een bourgondisch type.

Langendijk werd in 1942 geboren als zoon van een houthandelaar in Beverwijk. Na de HBS studeerde hij een blauwe maandag medicijnen in Groningen. Hij vertrok daarna naar de VS om voor Mansui medische apparatuur te verkopen. Midden jaren zestig trad hij in dienst van achtereenvolgens Shell en Ogem. In de tussentijd studeerde hij af in econometrie en bedrijfseconomie. In 1976 kwam hij terecht bij ITT, waarvan hij later Ergon overnam. Met Ergon maakte hij fortuin. Toen hij het bedrijf in 1990 aan de Hollandsche Beton Groep verkocht, ontving hij daarvoor een veelvoud van de koopsom. Het vermogen van Langendijk wordt sindsdien geschat op enkele tientallen miljoenen guldens.

Met dat geld zette Langendijk vervolgens in Amsterdam de participatiemaatschappij Troy Europe op, waarin ook Citicorp Venture Capital en ABN Amro deelnemen. De onderneming is actief in participaties, managementadvies, vastgoed en sport en "leisure' (vrijetijdsbesteding).

Met Troy kan Langendijk zich uitleven in al zijn liefhebberijen. Naast de participaties - onder meer in de Krant op Zondag - en managementadvisering, profileert hij zich op sportgebied. Hij doet aan jagen en sportvliegen en heeft interesse voor de motorsport. Als sponsor van de in 1984 verongelukte motorcoureur "Jumping Jack' Middelburg, deelde hij eerder in diens successen.

In 1987 raakte Langendijk betrokken bij het ijsstadion Thialf in Heerenveen, dat in grote financiële moeilijkheden verkeerde en daardoor ook leverancier Ergon dreigde te duperen. Hij leidde een reddingsoperatie, onder meer door een halfjaar als interimmanager op te treden, en verwierf 49 procent van de aandelen. In de tenniswereld is Langendijk evenmin onbekend. Als animator en geldschieter van het prestigieuze Dutch World Tennis-toernooi, wist hij vorig jaar cracks als Becker, Connors, Haarhuis, Koevermans en Krajicek naar zijn tenniscomplex in Ede te halen.

Mensen die zakelijk met Langendijk te maken hebben gehad, roemen zijn brede belangstelling en dadendrang. Tegelijk echter wrijven ze hem bruusk gedrag en ijdelheid aan. Hij pleegt een heel nadrukkelijk stempel te zetten op alle evenementen en bedrijven waarmee hij zich inlaat - als financier, eigenaar of manager.

Als "no nonsense' manager wordt hij, met zijn staat van dienst en kennissenkring, binnen Air Holland als juiste man gezien om het bedrijf weer op de rails te krijgen. Maar, zo constateert een enkeling ook, hij zal er geen jaren blijven zitten.