Financiering rond, redding Air Holland

ROTTERDAM, 24 OKT. Chartermaatschappij Air Holland is gered. Afgelopen nacht hebben vijf partijen, onder leiding van zakenman drs. P.P.F. Langendijk, afspraken gemaakt over de 26 miljoen gulden die nodig is om de in surséance van betaling verkerende luchtvaartmaatschappij in afgeslankte vorm voort te zetten. Langendijk wordt voorlopig directeur van het nieuwe Air Holland.

Dit heeft J. Cocheret, woordvoerder namens het personeel, bevestigd. Vanmiddag moeten volgens hem de laatste handtekeningen worden gezet. Wie de financiers zijn, wil hij niet zeggen tot de zaak definitief rond is. Cocheret verwacht dat Air Holland vanaf 1 november weer vliegt. Bewindvoerder mr. M. Pannevis, die de reddingsoperatie sinds eind september leidt, noch Langendijk waren bereikbaar voor commentaar.

Het reddingsplan behelst een "sterfhuiscontructie' waarbij het faillissement voor Air Holland wordt aangevraagd zodat het nieuwe Air Holland zonder schulden van start kan gaan. Het nieuwe Air Holland koopt - waarschijnlijk tegen een symbolisch bedrag - de waardevolle onderdelen, zoals goodwill, vergunningen, leasecontracten en het personeelsbestand, van het oude Air Holland.

De komende winter zal het bedrijf met slechts één toestel vluchten voor andere maatschappijen uitvoeren. Het komende zomerseizoen hoopt Air Holland met twee Boeings chartervluchten uit te voeren op bestemmingen aan de Middellandse Zee. De woordvoerder verwacht dat zeker nog 120.000 vliegtuigstoelen kunnen worden verkocht aan touroperators.

De chartermaatschappij heeft nu nog één Boeing 757 op Schiphol staan. Twee Boeings 767 zijn inmiddels terug naar de verhuurder Air Britannia.

Vanmiddag om half vijf zal bewindvoerder Pannevis aan het personeel bekend maken hoe hun toekomst er zal uitzien. Verwacht wordt dat zeker de helft van de 270 werknemers een andere baan moet zoeken.