Scania schrapt 235 banen, geen gedwongen ontslagen

ROTTERDAM, 23 OKT. Vrachtwagenproducent Scania Nederland schrapt 235 van de 2.000 arbeidsplaatsen bij de produktievestigingen in Zwolle en Meppel. Daarbij zullen geen gedwongen ontslagen vallen. Dit heeft de directie gisteren aan de bonden meegedeeld.

Vorige week zeiden de vakbonden nog dat bij Scania 370 arbeidsplaatsen zouden verdwijnen.

Scania, onderdeel van de Zweedse concern Saab-Scania, verwacht de vermindering van het personeelsbestand te bereiken door natuurlijk verloop (7 procent op jaarbasis), het niet verlengen van tijdelijke arbeidscontracten van contractanten (105 mensen) en van uitzendkrachten (50 mensen) en de vut-regeling. Ruim honderd mensen zullen in een speciale arbeidspool terecht komen. Afhankelijk van het werkaanbod zet Scania deze personeelsleden in.

De inkrimping van het personeelsbestand is het gevolg van een verlaging van de produktie. Scania Nederland produceert nu 57 vrachtwagens (zwaarder dan 16 ton) per dag en wil dat aantal terugbrengen met 20 procent tot 45 per dag begin volgend jaar. De vraag naar deze trucks in Europa, de belangrijkste afzetmarkt van Scania, is sinds het topjaar 1989 gedaald. In dat jaar bedroeg de totale markt nog 190.000 stuks, vorig jaar daalde de vraag met 15.000 vrachtwagens en dit jaar verwacht Scania dat de markt slechts 145.000 vrachtwagens groot is. Vooral in Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje is de vraag scherp gedaald. In Duitsland is de vraag gestabiliseerd na de forse stijging van vorig jaar. Volgens de woordvoerder van Scania is dit “een tijdelijke dip”.

Over de wijze waarop Scania de vermindering van de werkgelegenheid wil bereiken, is bestuurder W. Nattekaas van de Industrie- en Voedingsbond CNV ontevreden. “Wij hadden graag gezien dat de persoonlijke arbeidstijd en de dagelijkse bedrijfstijd zouden worden terug gebracht. De produktie gaat omlaag, er hoeft geen werkgelegenheid te verdwijnen en de werkdruk neemt af. Ook de kwaliteit van de produkten is met deze aanpak gediend.”

Nu werken de werknemers van Scania vier dagen van 9,5 uur. Nattekaas wil terug naar 9 uur per dag. Dat komt neer op een werkweek van 36 uur. Verder heeft Nattekaas zijn twijfels over de status van de arbeidspool. “Het moet nog maar blijken dat deze mensen er niet op achteruit gaan in loon.”

Bestuurder T. Verdijsseldonk van de Industriebond FNV is er niet gerust op dat de daling van het aantal arbeidsplaatsen bij 235 zal blijven. “Als gevolg van rationalisatie kan dat aantal wel eens hoger uitvallen.”

De bonden praten volgende week opnieuw met de bedrijfsleiding.