Apple herlanceert schootcomputer

Het gedrang op de al goed bezette "notebook'-computermarkt neemt met de recente introductie van de "Apple-notebook' toe.

Apple introduceert drie nieuwe apparaten, verkleinde (lichtere) versies van eerder uitgebrachte schootcomputers.

Vroegere pogingen van Apple met een schootcomputer hadden weinig succes. Een eerder op de markt gebracht model flopte. In tegenstelling tot de verkoop van gewone huis- en kantoorcomputers, loopt de verkoop van "notebooks' tot nu toe gesmeerd.

In 1991 wordt een wereldafzet verwacht van 1,5 miljoen eenheden. In 1993 zullen volgens de prognoses 4 miljoen stuks worden verkocht. De markt wordt nu gedomineerd door Toshiba, Zenith en Compaq, waarbij zich na twee mislukte pogingen, onlangs opnieuw IBM voegde. Ook Philips ziet kansen in de notebook-markt. De fabricage voor Philips wordt nu nog grotendeels verzorgd door een Taiwanese producent, maar volgend jaar hoopt Philips de produktie in Taiwan in een eigen fabriek te beginnen.