Tour de France-etappe voert over Cauberg

PARIJS, 22 OKT. De in Nederlandse wielerkringen roemruchte beklimming van de Cauberg aan de rand van Valkenburg dient op zaterdag 11 juli als mogelijk doorslaggevende hindernis van de zevende etappe van de Tour de France 1992. De finishlijn zal op ongeveer twee kilometer van de Limburgse heuveltop worden getrokken. De rit begint die dag in Brussel en is 200 kilometer lang. Zondag vertrekt het peloton vanaf het Berkelplein in het centrum van Valkenburg voor een 180 kilometer tellende etappe naar Koblenz in Duitsland.

Hoe lang de etappes van en naar Valkenburg excact zullen zijn is nog niet zeker. De organisatoren van Valkenburg hebben weliswaar een voorstel gedaan aan de Tour-directie over het parcours in Limburg, maar zullen daar pas op 21 november uitsluitsel over kunnen geven. Het ligt in de bedoeling de laatste veertig kilometer vanaf de Belgische grens door het typische Limburgse heuvelland te voeren.

Het slot van de zevende etappe vertoont overeenkomsten met het parcours van de Amstel Goldrace. Een aantal van de heuvels uit de Nederlandse voorjaarsklassieker kan om veiligheidsredenen echter niet door de Tour-karavaan worden bereden. De wegen zijn te smal voor de grote trucks in de reclamekaravaan. De Cauberg wordt ook maar éénmaal beklommen, omdat de Tour-directie geen plaatselijk slotcriterium toestaat. Belangrijkste heuvels zijn nu naast de Cauberg, de Gulpenerberg en de Piemert.

De organisatie van Valkenburg heeft ervaring met start- en finishlocaties opgedaan tijdens de Tour Féminin en de Ronde van de EG in 1990, en de Tour Féminin in september van dit jaar. Mede op grond van het succes in 1990 en dat van het wereldkampioenschap in 1979 (toen Raas op het Cauberg-circuit naar de wereldtitel sprintte) meende de Limburgse gemeente zich kandidaat te stellen voor de Tour van 1992. Bovendien, verklaart John Wauben (coördinator en hoofd afdeling welzijn, onderwijs en sport), had men vernomen dat de Tour-directie dit jaar ter ere van een verenigd Europa zoveel mogelijk landen wilde aandoen. Dat zijn nu Spanje (start in San Sebastian), Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Italië.

Tijdens de aankomst van de Tour Féminin en de Ronde van de EG van 1990 overhandigde de burgemeester van Valkenburg een brief aan de delegatie van de Tourdirectie waarin de plaats officieel zijn kandidatuur stelde. “Tijdens een werkbezoek in Parijs zei men ons dat ze onder de indruk waren van onze goede organisatie in 1990”, zegt Wauben. “Maar pas drie tot vier weken geleden vermoedden we dat wij gekozen waren. Dat was omdat Den Haag als start- en finishplaats afviel. Zekerheid kregen we pas daarna.”

Voor het organiseren van een start en finish vraagt de Tour-directie aan Valkenburg een miljoen Franse francs (ongeveer 330.000 gulden). De commerciële rechten zijn opgekocht door het Sportmarketingbureau ARC Sports and Events die op zoek zijn naar sponsors voor het evenement.

Volgens Wauben kost de organisatie de gemeente Valkenburg geen noemenswaardig bedrag. “Valkenburg draagt alleen enthousiaste mensen aan, ongeveer tweehonderd. Op mijn afdeling van de gemeente is een man vrijgesteld van zijn dagelijkse werkzaamheden om de organisatie te coördineren. Wij moeten zorgen voor routesignaleurs, het plaatsen van dranghekken en de vergunningen bij de politie te regelen. De algemene verkeersdienst dient voor begeleidende politie te zorgen, zaterdag vanaf de Belgische grens en Valkenburg en zondag tot de Duitse grens. Het opbouwen van de start- en finishlocaties wordt gedaan door een speciale eenheid van driehonderd man van de Tour-organisatie.”

    • Guus van Holland