Schouwburg van Leiden: geen reclame

ROTTERDAM, 22 OKT. De Schouwburg van Leiden heeft geweigerd de musical "Funny Girl' vooraf te laten gaan door een levende reclame voor een sigarettenmerk. Schouwburgdirecteur P. Wallis de Vries acht de reclame in strijd met de terughoudendheid waarmee sponsoring van kunstuitingen gepaard dient te gaan.

Bij aanvang van de eerste voorstellingen van Funny Girl, geproduceerd door Joop van den Ende, verscheen een acteur op het toneel, die een sigaret opstak terwijl een bord het toneel op zakte met de tekst "Pillip Morris the taste'. In het programmaboekje van de voorstelling beweert de producent dat deze “nieuwe vorm van sponsoring de artistieke waarde van de musical niet aantast”. In de reeks voorstellingen in de Leidse schouwburg, die tot en met morgenavond loopt, ontbreekt de "live commercial'.

De toegangsprijs van de musical is door het verzet van de directeur van de Leidse schouwburg niet verhoogd. “De prijs van de voorstelling is tevoren met de impresario bepaald, op basis van het aantal stoelen en van mogelijke sponsorgelden. Maar over deze vorm van betaalde reclame, die de normen voor sponsoring met voeten treedt, is geen overleg gepleegd. Daarom acht ik mij gemachtigd dit niet te accepteren.”

Schouwburgdirecteur Wallis de Vries verwacht dat meer schouwburgen tot weigering van de levende reclame zullen overgaan. “Je krijgt iets wat je niet hebt besteld, zodra de naam van de sponsor op het toneel verschijnt. Ik hoop dat hierdoor een principiële discussie op gang komt over de grenzen van kunstsponsoring.”

Een woordvoerder van producent J. van den Ende zegt een schadeclaim te overwegen tegen de schouwburg.