Koeriersdiensten geven vliegveld Limburg op

MAASTRICHT, 21 OKT. De Nederlandse Vereniging van Internationale Koeriers- en Expressbedrijven wil niet meer met de overheid praten over Maastricht Airport als mogelijke vestigingsplaats voor haar leden DHL, Federal Express, TNT, UPS en XP.

Volgens J.R. van Raay, de vice-voorzitter van de vereniging, verloopt de besluitvorming rond "Beek' te traag en hebben de 30.000 bezwaarschriften tegen de aanleg van een nieuwe baan aangetoond dat het maatschappelijk draagvlak voor de vestiging van koeriersbedrijven ontbreekt. “De overheid heeft ons steeds voorgehouden dat we de ontwikkelingen rond Beek moeten afwachten. Maar wij willen van nu af aan alleen nog praten over alternatieven waar we niet met dergelijke bezwaren worden geconfronteerd. Beek heeft voor ons definitief afgedaan”, aldus Van Raay.

De vereniging zegt namens de 5 aangesloten bedrijven in Nederland op zoek te zijn naar mogelijke vestigingsplaatsen op lange termijn. Die zijn niet alleen nodig omdat het expressgoederenvervoer nog steeds groeit, maar ook omdat recente ontwikkelingen rond de luchthavens van Brussel en Keulen hebben aangetoond dat daar maatregelen op komst zijn om de nachtvluchten aan banden te leggen.

De afgelopen jaren zijn XP en DHL van Maastricht Airport naar Keulen en Brussel-Zaventem verhuisd, omdat daar minder beperkingen werden opgelegd. Met name in Brussel gaan stemmen op om de overlast, die iedere nacht wordt veroorzaakt door 200 opstijgende of landende vrachtvliegtuigen, aan banden te leggen. Die maatregelen zijn eerder al opgelegd aan passagiersvliegtuigen.

Over alternatieven voor de Zuidlimburgse luchthaven is volgens Van Raay nog niet gepraat: “In principe komt ieder Nederlands vliegveld in aanmerking, als alle betrokkenen ermee akkoord gaan. Ieder bedrijf wil graag een groen zegel op zijn merknaam plakken, ook koeriersbedrijven. Een paar honderd bezwaarschriften zul je altijd houden, maar 30.000 kan echt niet.” Van Raay denkt aan plaatsen als Lelystad, Eindhoven of militaire bases als Volkel. Ieder vliegveld zou op 40 tot 80 nachtelijke vliegbewegingen mogen rekenen, als het een van de koeriersbedrijven zou toelaten.

De directie van de Luchthaven Maastricht heeft verbaasd gereageerd op de mededeling van de vereniging. “We waren helemaal niet in onderhandeling met een van de aangesloten maatschappijen,” zegt de woordvoerder. “Afgezien daarvan hebben wij nauwelijks ruimte voor een nieuw bedrijf. Van de 43 bewegingen die hier 's nachts mogen plaatsvinden, worden er al 12 gebruikt door een andere klant, Emery Worldwide.”

Ook na de eventuele aanleg van de Oost-Westbaan zal het aantal nachtvluchten op Beek beperkt blijven. Dat volgt uit een beslissing van de toenmalige minister Smnit-Kroes, die kort voor haar vertrek een streep haalde door de plannen van het vliegveld om zich te ontwikkelen via het "express-scenario', waarin het nachtelijke goederenvervoer centraal stond. Volgens de minister diende Beek zich voortaan meer te richten op het passagiersvervoer. Bovendien zullen op de nieuwe baan 's nachts geen vliegtuigen van het type Boeing 747 of DC-10 mogen vliegen. De grote koeriersbedrijven gebruiken die toestellen wel op Zaventem en Keulen.

Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zei over de mededelingen van de vereniging dat zij niet meer over Beek wil praten: “Dat is hun beslissing. Wij werken met spoed de procedures rond de uitbreiding van Maastricht Airport af. Wij willen eerst daar het resultaat van afwachten.”