Brit claimt vervalsing duizend oude meesters

ROTTERDAM, 21 OKT. De 57-jarige Brit Eric Hebborn heeft in de loop van dertig jaar meer dan duizend tekeningen van oude meesters vervalst. Tenminste vijf vooraanstaande musea, zoals het British Museum in Londen, de National Gallery in Washington en het Koninklijk museum voor schone kunsten in Kopenhagen, maar ook het Institut Néerlandais in Parijs, hebben deze vervalsingen in hun collecties opgenomen.

Dit schrijft Hebborn in zijn autobiografie Drawn to trouble, die volgende week verschijnt en waarover Het Britse dagblad The Independent vandaag bericht. In zijn boek doet Hebborn uit de doeken hoe hij via een intieme relatie met Anthony Blunt in internationale kringen van kunsthistorici en collectioneurs verzeild raakte. Blunt - voormalig directeur van het Courtauld Institute, ooit beheerder van de Britse koninklijke collectie en later ontmaskerd als Sovjet-spion - herkende de vervalsingen niet als zodanig, aldus Hebborn, die met zijn publikatie heeft gewacht tot de meeste betrokkenen waren overleden.

Inmiddels zegt een aantal musea, waaronder de National Gallery of Canada en de Pierpont Morgan Library in New York, de authenticiteit van sommige tekeningen te betwijfelen. Het Institut Néerlandais in Parijs, dat het bezit van de Nederlandse collectioneur Frits van der Lugt beheert, kocht eveneens een "Hebborn', die doorging voor een schets van Bernardo Castelli (1557-1629). Het origineel kwam in 1966 via de veiling in handen van Hebborn: “Ik heb er twee of drie kopieën van gemaakt”, aldus Hebborn, “maar ik kan me niet herinneren of dat (de tekening van het Institut Néerlandais) het origineel is”. Het Institut Néerlandais houdt vast aan de echtheid.

Hebborn, opgeleid aan de Royal Academy, winnaar van de Prix de Rome en nu woonachtig in het Italiaanse Tivoli, dreef jarenlang met een vriend een kunsthandel. Deze zaak verleende hem het alibi om temidden van derde-rangs tekeningen zijn vervalsingen "onwetend' van de hand te doen. Hij zegt ook schilderijen uit de vijftiende tot de achttiende eeuw te hebben vervalst. Enkele tientallen schetsen passeerden veilingen van Christie's en Sotheby's. Sotheby's heeft al eerder twee vervalste tekeningen teruggekocht; Christie's probeert nu alle eigenaren op te sporen van tekeningen die Hebborn via dit veilinghuis heeft verkocht.

Hebborn zwijgt in zijn boek over de verblijfplaats van de meeste werken. Hij onthult wél welke specifieke details hij in zijn tekeningen opnam om deskundigen te overtuigen. Verder prijst hij de handelaren en de experts voor hun verwijzingen en toeschrijvingen ten aanzien van zijn vervalsingen. “Die gegevens maken het voor mij bijna onmogelijk om mijn "auteurschap' aan te tonen”, aldus Hebborn, die overigens toegeeft niet helemaal de waarheid te spreken “om toch nog wat verwarring te zaaien”.