Honda motorfiets met ovale zuigers nu te koop

Op de komende Moto Rai zal Honda een motorfiets introduceren met ovale zuigers. De NR 750 zoals hij heet, heeft vier (ook ovale) cilinders met elk acht kleppen. De cilinderinhoud is 750 cc. Het vermogen zit dicht tegen Grand Prix- waarde aan: bij 14.000 toeren per minuut ontwikkelt de krachtbron 93,2 kW (125 pk).

De NR 750 is niet het eerste motorvoertuig dat met ovale zuigers is uitgerust, wel het eerste dat te koop is. Hij is een afstammeling van de NR 500, een racemotor waarmee Honda in 1979 de hegemonie van de tweetakten in de Grand Prix-races probeerde te breken. Dat lukte toen net niet en in 1982 trok Honda zijn viertakten terug. Het jaar daarop kwam Honda met zijn driecilinder tweetakten die vanaf dat moment alles gingen winnen.

De ontwikkeling van de ovale viertakt ging echter door en dat de FIM er aan denkt in de 500cc klasse de tweetakten te verbieden, is natuurlijk een aansporing om het project niet op te geven. Intussen is als eerste spin off van het project nu het getemde racemonster NR 750 beschikbaar.

De voordelen van ovale zuigers springen niet meteen in het oog, want ze zijn natuurlijk veel lastiger te fabriceren. Overigens is de vorm niet echt ovaal, maar twee halve cirkels met een recht stukje ertussen. Ovaal zou nog mooier zijn, maar dan wordt het frezen van de cilinders en het gieten van de zuigers wel erg moeilijk.

In vergelijking met een ronde zuiger heeft een ovale zuiger een veel gunstigere "klepbezetting': er kunnen acht kleppen worden gemonteerd die mooi over het totale oppervlak verdeeld zijn. De "ademhaling' is zo veel gunstiger en daarmee het rendement en het maximum vermogen.

Maar eigenlijk moet de ovale zuiger vergeleken worden met twee gewone, ronde zuigers. Elke ovale zuiger drijft namelijk met twee (titanium) drijfstangen de krukas aan, en hij heeft twee bougies en twee keer vier kleppen boven zijn hoofd. Het verschil is dat bij hetzelfde zuigeroppervlak een ovale zuiger lichter is dan twee ronde zuigers. Het maximum toerental kan daarom hoger zijn. Verder is bij gelijkblijvend zuigeroppervlak de omtrek geringer, dus ook het zuiger-cilinder contact en de wrijving. Ook de totale breedte van het motorblok kan kleiner blijven.

De NR 750 zal beperkt geproduceerd worden. Drie per dag kan de Japanse fabriek er afleveren. Een klant die er een bestelt moet een aanbetaling doen en bij aflevering de rest van de ongeveer anderhalve ton betalen die de motor kost.