Plan produktie nieuwe Fokker 70 goed ontvangen

AMSTERDAM, 16 OKT. Het besluit van vliegtuigbouwer Fokker om prioriteit te geven aan de ontwikkeling van een Fokker 70 voor zeventig passagiers en de plannen voor de bouw van een grotere Fokker 130 te temporiseren, is in luchtvaartkringen goed ontvangen. “Strategisch gezien is dit een goede zet”, oordeelt luchtvaartanalist Rob Sweers van Banque Paribas in Amsterdam.

Sweers wijst erop dat Fokker in het marktsegment van de "70-zitters' minder concurrentie zal ontmoeten dan in dat van de "130-zitters' waar al zeker vijf vliegtuigbouwers op mikken. Verder wordt er op gewezen dat een Fokker 70 wat meer aansluit bij de al bestaande produktie van Fokker. Daardoor kan een Fokker 70 sneller en goedkoper worden geleverd dan een Fokker 130. Zo ligt het in de bedoeling dat de romp van de F-70 wordt afgeleid van de verouderde F-28 Fellowship voor 65 passagiers waarvan er in het verleden enkele honderden zijn verkocht en die ook furore maakte als KLM-Cityhopper. Verder zullen vleugels, cockpit en motoren (de Rolls Royce "Tay") voor de F-70 worden ontleend aan de moderne, al vliegende Fokker-100.

Volgens Fokker staan de toeleveranciers te dringen. Zoals het Ierse Shorts dat nu al de vleugels van de F-100 levert, en Deutsche Aerospace (DASA) dat rompdelen voor dezelfde F-100 bouwt. Pikant blijft dat Fokker met zijn "F-70 project' blijkbaar hetzelfde DASA te snel af wil zijn. Zo willen de Duitsers samen met het Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia een toestel voor 87 tot 92 passagiers ontwikkelen dat pas in 1996 op de markt zou komen, twee jaar na de komst van een F-70.

Fokkers F-70 plannen kunnen waarschijnlijk ook niet worden losgezien van recente marktanalyses waaruit blijkt dat de vervoersmarkt, meer dan vóór de Golfoorlog, wordt beheerst door langere trajecten waarop zich dagelijks minder passagiers melden. Ook willen dezelfde passagiers meer frequente verbindingen. wat zou leiden tot een groeiende behoefte aan kleinere vliegtuigen. In de lange-termijn-marktverkenning van 's werelds grootste vliegtuigbouwer Boeing wordt bevestigd dat er tot halverwege de jaren negentig een groeiende behoefte bestaat aan kleinere vliegtuigen. Daarna zou de vraag naar grotere vliegtuigen echter sneller groeien.

Intussen hamert Fokker er wel op dat ten aanzien van de ontwikkeling van een F-70 nog geen definitieve beslissing is genomen. Die valt pas zodra zich de eerste klanten ("launching customers') hebben gemeld. Het ligt in de bedoeling dat de Fokker 70 zal worden gebouwd op dezelfde produktielijn waarop de F-100 thans het licht ziet. Op Fokkers hoofdkwartier in Amsterdam- Zuidoost wordt voor halverwege de jaren negentig gedacht-gehoopt aan-op een produktie van circa 33 Fokkers 70 per jaar.

Volgens woordvoerder B. van Veen is er bij de ontwikkeling van een Fokker-130 (een verlengde F-100) geen sprake van afstel maar slechts van licht uitstel. "Wij mikken nu voor de F-130 op een lanceringsbesluit ergens in 1992 waarna zo'n toestel in 1997 kan worden geleverd. Dit uitstel komt goed van pas omdat bedrijven als Boeing met zijn B-737-500, McDonnell Douglas met de MD-87, Airbus met de A-319, Britisch Aerospace met een BAe-146 nra, en het DAA-consortium met een DAA-122 ook al op dat overbevolkte segment mikken. Of ze dat ook allemaal echt zullen doen is een tweede, maar het moet voor Fokker aantrekkelijk zijn om iets langer de kat uit de boom te kunnen kijken.

Verder schikt een uitstel van de bouw van een F-130 omdat de door Rolls Royce te leveren motoren voor zo'n toestel pas later beschikbaar zijn. Fokker hoopt zich met een F-70 ook nog te profileren op de markt voor grotere "executive jets' voor VIP-vervoer. De Amsterdamse firma zal dan ook zeker niet aarzelen om een F-70 te presenteren als opvolger van de verouderde regerings-Fellowship PH-PBX. Tot slot hoopt Fokker met zijn F-70 project de huidige malaise te doorbreken op het "orderfront'. Voor de F-50 turboprop komen nauwelijks meer orders binnen en er bestaat een goede kans dat de F-50 produktielijn volgend jaar zal stil vallen. De F-100 produktielijn heeft weliswaar nog voor verscheidene jaren gegarandeerd werk, maar het aantal orders voor deze toestellen is sinds de Golfoorlog op de vingers van een hand te tellen.