Fokker introduceert toestel met 70 stoelen

AMSTERDAM, 16 OKT. Vliegtuigfabrikant Fokker wil al in 1994 een nieuw toestel, de Fokker 70 voor zeventig passagiers, op de markt brengen. Tegelijk wordt de ontwikkeling van een groter toestel, de Fokker 130, op de wat langere baan geschoven.

Dat is gistermiddag in Londense bankkringen uitgelekt en later door Fokker bevestigd. Eind dit jaar wil de raad van bestuur van de Amsterdamse vliegtuigbouwer een definitief besluit nemen over de bouw van de Fokker 70.

Volgens woordvoerder B. van Veen zal dat besluit positief uitvallen als zich dan een of twee afnemers voor het nieuwe toestel hebben gemeld. “In de markt bestaat grote belangstelling voor een 70-zitter”, weet Van Veen. “Nu de luchtvaartmaatschappijen zich herstellen van de gevolgen van de Golfoorlog blijkt dat ze graag wat kleinere vliegtuigen willen hebben. De afgelopen maanden is die vraag plotseling ontstaan.”

En dan is er, volgens de zegsman, nog een trend in de burgerluchtvaart: “niet twee keer per dag met een groot vliegtuig, maar liever vijf keer per dag met een kleiner toestel”.

Fokker denkt zijn Fokker 70-project snel van de grond te kunnen krijgen. Het vliegtuig kan al in 1993 met proefvluchten beginnen en in 1994 worden afgeleverd. Zegsman Van Veen: “Dit is voor ons zeer interessant, want wij zullen dan als enige in de wereld een vliegtuig in die klasse kunnen aanbieden. Wij zien dus een geweldig gat in de markt.”

Onder leiding van de in Londen gevestigde bank UBS Phillips & Drew kijkt een consortium nu naar de mogelijkheden van een claim-emissie die Fokker 200 à 250 miljoen dollar (390 à 480 miljoen gulden) moet bezorgen. In dat consortium speelt, volgens Fokker, ook ABN AMRO een belangrijke rol.

Daarnaast schuilen nog financieringsmogelijkheden in Fokkers eigen cash flow en in het met overheidsgeld gevulde "revolving fund' waaruit de firma kan putten.