KLM smaakmaker met koerswinst van 8 procent

AMSTERDAM, 12 OKT. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij was deze week de grote smaakmaker op de Amsterdamse effectenbeurs waar het verder erg rustig bleef. Zonder dat KLM er zelf een verklaring voor kon geven schoot de koers bijna acht procent omhoog. Vooral Amerikaanse en Britse institutionele beleggers toonden interesse.

KLM boekte over het gebroken boekjaar '90-'91 (april 1990 - maart 1991) een verlies van 630 miljoen gulden. Het jaar daarvoor rapporteerde het concern nog een winst van 340 miljoen gulden. De financiering van 10 miljard gulden die nodig was voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot en de stijging van de brandstofprijzen, raakten de KLM stevig. Halfvolle vliegtuigen tijdens de Golfoorlog drukten het concern het afgelopen jaar nog dieper in de zorgen. De opgelopen concurrentie op met name de voor KLM vitale transatlantische routes nam het afgelopen jaar bovendien fors toe.

Maar voorgestelde ombuigingsregelingen en investeringen hebben gezorgd voor snelle resultaten en optimisme bij de beleggers. KLM verwacht in 1992 weer winst te kunnen maken, maar analisten houden dit jaar al rekening met het bereiken van het break-even point. Goldman Sachs en Credit Suisse First Boston (CSFB) - twee gerenommeerde Amerikaanse effectenkantoren - zetten KLM deze week als koopadvies voor hun cliënten op hun lijst. Daardoor werd het aandeel, dat ook op Wall Street staat genoteerd, niet alleen in Nederland maar ook in New York plotseling druk verhandeld.

CSFB ziet KLM, gespiegeld aan de verwachtingen tot 1993, als een van de meest voordelige aandelen onder de luchtvaartmaatschappijen. De broker komt met zeer optimistische cijfers voor de toekomst en voorspelt dat KLM ultimo 1993 een koers-winstverhouding zal hebben van 5,4. Volgens Nederlandse analisten is dat overigens wel wat hoog maar ook zij zijn optimistisch.

Beurshandelaren wezen nog enkele andere oorzaken voor het beleggersvertrouwen in KLM aan. De malaise waarin chartermaatschappij Air Holland terecht is gekomen zou voor KLM een gunstige ontwikkeling betekenen. KLM heeft zelf een groot aandeel in de Nederlandse chartermaatschappijen Martinair (circa 36 procent) en Transavia (tachtig procent). De Nederlandse markt zou voor KLM met het verdwijnen van Air Holland van een concurrent zijn ontdaan. KLM kreeg, zo beweren ingewijden, van ABN Amro onlangs een pakket aandelen Air Holland aangeboden. Het deelde de bank echter duidelijk mee geen interesse te hebben in redding van de tobbende chartermaatschappij.

Volgens analisten kan KLM de grote concurrentie in de nabije toekomst het beste weerstaan door nieuwe markten te betreden. KLM doet dit door samenwerkingsovereenkomsten af te sluiten met buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en zo het lijnennetwerk te koppelen aan nieuwe partners. KLM neemt op deze manier onder andere voor ruim twintig procent deel in het Amerikaanse Northwest Airlines, dat deze week bekend maakte dat het na een slecht begin toch redelijke resultaten boekt. De afgesprongen samenwerking tussen concurrenten Sabena en Air France was volgens handelaren eveneens gunstig voor KLM. Gisteren sloot KLM de week af op een koers van 34,50 gulden, dat was 2,80 gulden hoger dan de slotkoers van een week eerder. Op 7 november presenteert KLM de halfjaarcijfers.

In de slipstream van KLM liet Océ van der Grinten van zich spreken. Het copieerconcern uit Venlo beet traditioneel het spits af met de cijfers over het derde kwartaal. Océ meldde een groei van de netto winst van 28 procent en werd door de beurs beloont met een aardige koerswinst.

    • Max Christern