Boeing past remsysteem 767 aan

AMSTERDAM, 12 OKT. De Amerikaanse vliegtuigfabriek Boeing heeft gisteren bekend gemaakt dat wordt begonnen met de ombouw van de zogeheten straalomkeersystemen in 58 verkeersvliegtuigen van het type Boeing 767, die zijn uitgerust met Pratt & Whitney-4000 motoren. Straalomkeerders zorgen voor extra remvermogen nadat een vliegtuig is geland.

In juni dit jaar verongelukte een Boeing 767 van Lauda Air boven Thailand toen de straalomkeerder van een van de motoren in volle vlucht spontaan in werking trad. Vermoedelijk als gevolg van een combinatie van factoren verongelukte het vliegtuig vervolgens waardoor 223 mensen om het leven kwamen.

Sindsdien maken de bewuste 767 toestellen, die in gebruik zijn bij zeventien luchtvaartmaatschappijen geen gebruik meer van hun straalomkeersystemen. Dit in overeenstemming met het door de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA uitgegeven richtlijnen.

Het gaat om twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen met totaal veertien 767's en om vijftien luchtvaartmaatschappijen buiten de Verenigde Staten met een totaal van 44 van deze straalvliegtuigen die zijn uitgerust met de bewuste motoren. In Nederland vliegt Martinair met twee toestellen van dit type.

Naar verwachting zal het ombouwprogramma midden december zijn voltooid. De wijzigingen in het straalomkeersysteem zijn nu al doorgevoerd in het fabricage-proces van de 767's in de Boeing-fabrieken. De Amerikaanse FAA heeft intussen goedkeuring verleend aan de aanpassingen.

Het gemodificeerde straalomkeersysteem omvat ontwerpwijzigingen in de electrische besturing, het hydraulische activeringssysteem en het indicatie-systeem in de cockpit. Hierdoor ontstaan afzonderlijke systemen voor het in werking stellen en het weer opbergen van de straalomkeerders.