Werk van Prokofjev met brille gespeeld

Concert: Rotterdam Philharmonisch Orkest. Dirigent: Valery Gergjev. Solist: Vadim Repin (viool). Programma: Prokofjev Dromen, vioolconcert nr. 2 en orkestsuite uit Romeo en Julia. Gehoord: 10-10 in de Grote Doelenzaal te Rotterdam. Herhaling aldaar 11-10. Amsterdam 12-10. Leuven (Festival van Vlaanderen) 19-10.

Gefixeerd als het concertleven dit jaar is op Mozart, dreigt de herdenking van Prokofjevs geboorte, een eeuw geleden, op de achtergrond te geraken. Dat mag begrijpelijk zijn, het inhalen van dit verzuim heeft alle zin want wat kent men eigenlijk van Prokofjev? De spectaculaire pianosonates en -concerten, een enkele opera, de klassieke symfonie, het muzikale sprookje Peter en de Wolf en wat fragmenten uit het ballet Romeo en Julia, dat is het ongeveer.

Het zelden gespeelde tweede vioolconcert is in zijn ernst en strenge klassieke vormgeving het tegendeel van een overrompelend stuk. Het biedt de solist prachtige kansen tot het etaleren van een stralende toon en het demonstreren van een knappe techniek maar de sobere integriteit houdt de luisteraars als het ware op een afstand. Vadim Repin, het twintigjarige Russische vioolfenomeen dat twee jaar geleden in Tsjaikowski musiceerde dat de stukken er afvlogen, speelde nu met een ingetogenheid en een eenvoud die het publiek eerder eerbiedig dan enthousiast deed reageren. Repin had bovendien, al keek hij er niet steeds naar, de notentekst bij zich op de lessenaar hetgeen hem uiterlijk nog meer deed opgaan in de onder Gergjev uiterst verzorgd gespeelde orkestpartij. Het rijke orkestkoloriet van Prokofjev kondigde zich tevoren al aan in het symfonisch tafereel Dromen, een jeugdwerkje van de toen negentienjarige componist dat doet denken aan de Rêverie van Debussy. Het was goed gevonden deze twee uitersten in Prokofjevs oeuvre, die toch zo veel stijlovereenkomst tonen, na elkaar te programmeren. Ondanks dat werd de tot twaalf nummers uitgebreide en ditmaal in de volgorde van het scenario gespeelde orkestsuite Romeo en Julia het onbetwiste hoogtepunt van het concert, dat orkest en dirigent in topvorm toonde aan de vooravond van de tournee naar België, Duitsland en Rusland.