Geen besluit over Sabena en Air France

BRUSSEL, 10 OKT. Het huidige Belgische kabinet zal geen beslissing meer nemen over de voorgenomen samenwerking tussen Sabena en Air France. Dat heeft minister van verkeer Jean-Luc Dehaene gisteren laten weten. Het nieuwe kabinet, Martens-IX, dat maandag in functie is getreden, heeft slechts een beperkte opdracht tot aan de verkiezingen op 24 november.

Afgelopen dinsdag zei Pierre Godfroid, de president-directeur van Sabena, dat hij het akkoord met Air France had kunnen ondertekenen omdat alle technische, administratieve en juridische obstakels uit de weg waren geruimd. Het besluit van Dehaene betekent dat pas een volgend kabinet - waarvoor naar verwachting langdurige en moeizame formatiebesprekingen nodig zullen zijn - zich zal uitspreken over de voorgenomen samenwerking.

Wanneer het uitstel van de beslissing moeilijkheden oplevert voor Sabena, dan is de regering bereid, zo beloofde Dehaene gisteren, om voor de nodige overbruggingskredieten te zorgen. Volgens Dehaene zijn de onderhandelingen die “met verschillende partners” worden gevoerd nog niet afgerond.

De omstreden samenwerking tussen de Belgische en Franse luchtvaartmaatschappij, zo concludeert vanmorgen het dagblad De Standaard, “verdwijnt dus voor enkele maanden in de koelkast”. De Volksunie, de Vlaams-nationale partij die zich fel keert tegen een band met Air France, liet gisteren weten het te betreuren dat Dehaene het akkoord met Air France niet meteen heeft uitgesloten.

Aan Waalse kant wordt het uitstel vooral uitgelegd als een poging om stemmenverlies van de Vlaamse partijen bij de komende verkiezingen te voorkomen. Achter de technische redenen die Dehaene aanvoert, vermoedt het blad Le Soir “het silhouet van de taalstrijd”.

Dat element speelt zeker een belangrijke rol, maar steeds duidelijker worden de twijfels over wat Air France, een maatschappij die zelf in grote financiële moeilijkheden verkeert, kan bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van Sabena. “De manier waarop de Franse maatschappij haar eigen problemen afwentelt op haar rendabelere dochters UTA en Air Inter, is in dat opzicht weinig geruststellend”, zo constateert De Standaard, een krant die dicht bij de Vlaamse christen-democraten staat. “Bovendien is bij een staatsonderneming als Air France politieke inmenging in bedrijfseconomische beslissingen nooit helemaal uit te sluiten. Wie garandeert dat Sabena daarvan niet het slachtoffer wordt,” zo vraagt het blad zich af.

    • Frits Schaling