Thuis leren via computer moet ochtendspits ontlasten

TILBURG, 3 OKT. Zestig leerlingen van de Tilburgse Scholengemeenschap De Rooi Pannen krijgen na de herfstvakantie per computer les in de vakken bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie. Via het beeldscherm staan zij in verbinding met hun leraar, die hun aanwijzingen kan geven.

Het ministerie van verkeer en waterstaat is de belangrijkste financier van dit experiment met "teleleren', dat vooral bedoeld is om te onderzoeken of deze methode van lesgeven het openbaar vervoer en de autowegen in de spitsuren kan ontlasten. De deelnemende leraren hebben hooggespannen verwachtingen van de onderwijskundige resultaten.

Minister Maij-Weggen gaf gisteren het startsein voor het project op de Tilburgse scholengemeenschap, hoewel pas eind deze maand met de lessen per computer wordt begonnen. Twee klassen van elk dertig leerlingen van de Middelbare Detailhandelschool en de Middelbare Hotelschool nemen deel aan het experiment. De leerlingen krijgen thuis de beschikking over een PC, een printer en een modem, die hen in staat stelt via een telefoonlijn contact te houden met de computer van de leraar.

“Het nieuwe medium prikkelt de leerlingen. Vooral dat speelgoed erbij vinden ze prachtig”, zegt R. Burgers, leraar bedrijfseconomie en computertoepassingen op de Rooi Pannen. Hij beseft dat het teleleren een nieuwigheidje is en dat de verhoogde interesse na gewenning wel weer eens zou kunnen wegebben. Toch verwacht de leraar veel van het project, omdat het hem de mogelijkheid biedt om verschillende leerlingen op verschillende niveaus les te geven. “Op een schoolbord kan ik dat niet, maar per computer kunnen de meer zelfstandige leerlingen door met extra stof, terwijl anderen nog wat uitleg krijgen.”

De proef in Tilburg met teleleren is de eerste in zijn soort. Met het project is een bedrag van een miljoen gulden gemoeid. Verkeer en Waterstaat is de voornaamste financier. De uitslagen van de eerste proefwerken moeten een eerste beeld geven van de verschillen tussen de "teleleerlingen' en degenen die nog traditioneel les krijgen.

Mocht het teleleren een succes worden, dan ziet directeur A. van Strijp van de scholengemeenschap grote mogelijkheden. “Het ministerie van onderwijs zou flink op de begrotingspost Gebouwen kunnen besparen, hoewel je nooit alle lessen per computer kunt geven. Teleleren is ook een uitkomst voor de ondernemers, die wij nu niet naar school krijgen voor contractonderwijs in de avonduren.”

Leraar R. Burgers denkt dat teleleren beter werkt dan andere vormen van onderwijs op afstand. “Die hebben als nadeel dat tijd en plaats te vrijblijvend zijn en dat de leraar niet of slecht aanspreekbaar is.” In Tilburg zal dat niet het geval zijn. De leerlingen staan tijdens de lessen per computer in contact met de leraar en komen na vier blokuren van twee keer vijftig minuten voor een blokuur terug naar school.

Onderzoekers van de Katholieke Universiteit Nijmegen zullen aan het einde van dit schooljaar het project zowel verkeerstechnisch als onderwijskundig evalueren.