Nieuwe auto's verbruiken steeds meer brandstof

ROTTERDAM, 30 SEPT. Nieuwe modellen auto's verbruiken relatief steeds meer brandstof, een aantal Japanse auto's uitgezonderd.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar het brandstofverbruik van ongeveer 1000 automodellen door het Amerikaanse milieubureau EPA. Het is het zesde achtereenvolgende jaar waarin over de gehele lijn gemeten een verslechtering van het brandstofverbruik valt waar te nemen.

De resultaten van het onderzoek zijn gisteren gepubliceerd. Volgens de EPA ligt de gemiddelde brandstof-efficiency van de onderzochte automodellen voor 1992 nu op 27,5 statute miles per US-gallon, dat is 11,7 kilometer per liter brandstof. De 1991-modellen liepen nog gemiddeld 11,8 kilometer op één liter. Het is het slechtste resultaat sinds de autoindustrie halverwege de jaren tachtig haar pogingen om het brandstofverbruik te beperken verminderde.

Zes van de tien best geklasseerde auto's (allen Japans) wisten meer dan 21,3 kilometer uit een liter brandstof te halen. Koploper is de 1000 cc Japanse minicompact Geo Metro XFi die 22,5 kilometer per liter loopt in stadsritten en 24,7 haalt op de "highway'. Vier van de tien best geklasseerde modellen zijn verschillende versies van deze Geo, vier andere zijn versies van de nieuwe Honda Civic en de twee laatste zijn versies van de Suzuki Swift.

Overigens zijn de Amerikaanse getallen niet helemaal vergelijkbaar met de Europese getallen. In de standaard EPA-stadsrit wordt gemiddeld harder gereden dan in Europa waardoor het verbruik iets gunstiger uitvalt. Het verbruik op de "highway' komt redelijk overeen met wat in Europa voor 90 kilometer per uur wordt opgegeven.

Het EPA-rapport komt op het moment dat de Amerikaanse senaat zich voorbereidt op de behandeling van een wetsvoorstel dat de auto-industrie zou verplichten het gemiddelde brandstofverbruik van haar auto's binnen tien jaar met 40 procent te verminderen. De Amerikaanse autoindustrie stelt dat dat onmogelijk is en verzet zich fel tegen de nieuwe wet. (AP)