John Block weg bij noodlijdend Air Holland

ROTTERDAM, 30 SEPT. John Block (62), oprichter en president-directeur van de in financiële moeilijkheden verkerende chartermaatschappij Air Holland, is gisteren opgestapt. Financiers zouden het vertrek van Block als voorwaarde hebben gesteld voor steun aan Air Holland. Financieel directeur A.R. Marx neemt de taken van Block voorlopig over.

De commissarissen van Air Holland melden in een persbericht dat zij Block “een ander eind aan zijn carrière hadden gegund”. Block is al ruim dertig jaar actief in de charterluchtvaart. Nadat hij met ruzie uit de leiding van Martinair vertrok, richtte hij Transavia op.

De commissaris voor de notering van de Amsterdamse effectenbeurs verbood vanmorgen de handel in certificaten van aandelen en falcons Air Holland tot nader order, in verband met een aandeelhoudersvergadering vanmiddag en eventueel te verwachten berichten.

Air Holland verkeert al enige tijd in grote financiële moeilijkheden. De onderneming leed over het eind maart afgesloten boekjaar 1990-91 een verlies van 8 miljoen gulden. Een jaar eerder werd nog 7,3 miljoen winst geboekt. Over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar incasseerde de chartermaatschappij nog eens een verlies van 10 miljoen.

Huisbankier ABN AMRO eiste, toen de slechte positie van Air Holland bekend werd, forse uitbreiding van het eigen vermogen. De bank dreigde de geldkraan dicht te draaien indien geen nieuw risicodragend kapitaal zou worden ingebracht.

Een andere tegenvaller voor Air Holland was de weigering van accountant KPMG Klynveld de jaarrekening goed te keuren in verband met de onzekerheid over de continuteit van het bedrijf. Het accountantsbureau uitte onlangs ook kritiek op de bedrijfsvoering van Air Holland. Zo zou de directie zich te veel bezighouden met detailkwesties en belangrijke beslissingen voor zich uit hebben geschoven.

Air Holland vroeg zijn aandeelhouders een half jaar uitstel voor het indienen van de jaarrekening. In de tussentijd zou het bedrijf zoeken naar geldschieters. De directie slaagde er echter niet in haar belofte na te komen op 25 september, vijf dagen voor de nieuwe aandeelhoudersvergadering, mee te delen hoe Air Holland aan faillissement wil ontkomen.

Een inkoopcombinatie van zes reisorganisaties, waaronder NBBS en Neckermann, is inmiddels wel bereid gebleken 10 miljoen gulden te betalen voor vliegtuigstoelen die ze op een later tijdstip zou afnemen. Touroperators en reisagenten hechten sterk aan het voortbestaan van Air Holland. Zij zien Air Holland als de enige onafhankelijke chartermaatschappij in Nederland en een garantie voor lage tarieven. De KLM heeft grote belangen in Transavia en Martinair.

Daarnaast hebben twee grootaandeelhouders, de Rotterdamse oliemaatschappij Transol (20 procent) en de Nederlandse Participatie Maatschappij (14 procent) gezegd extra geld in het bedrijf te willen steken. Voorwaarden daarvoor zijn dat ook andere financiers worden gevonden en dat de bank weer vertrouwen in de toekomst van Air Holland heeft.