Fokker hekelt in Brussel overname van De Havilland

AMSTERDAM, 28 SEPT. Fokker en de Britse branchegenoot British Aerospace hebben bij de Europese Commissie geprotesteerd tegen de mogelijke overneming van de Canadese vliegtuigbouwer De Havilland - onderdeel van het Boeing-concern - door de Frans-Italiaanse combinatie ATR (Avions de Transport Regional).

Volgens de twee protesterende bedrijven dreigt door de verkoop van De Havilland aan ATR een kartel te ontstaan op de wereldmarkt voor turbopropvliegtuigen met een capaciteit van veertig tot zestig stoelen stoelen. ATR is eigendom van het Italiaanse Alenia en het Franse Aerospatiale.

De Havilland bouwt de Dash-8, een vliegtuig dat vooral op de Amerikaanse markt een concurrent is van de Fokker 50. Fokker probeert met de Fokker 50 te penetreren op de Amerikaanse markt. Dat is tot nu toe nog niet is gelukt. ATR, dat zelf vliegtuigen bouwt die min of meer identiek zijn aan de De Havilland Dash-8, zou met de overname zijn greep op de Amerikaanse markt verder vergroten. ATR boekte dit jaar een order van honderd vliegtuigen bij American Airlines.

Fokker betoogt dat Alenia en Aerospatiale en dus ook ATR vliegtuigproducenten zijn die met overheidsgeld in stand worden gehouden. “Wat nu gebeurt is dat Boeing, dat van De Havilland af wil, met Europees belastinggeld van een probleem wordt ontlast”, aldus een woordvoerder van Fokker.

British Aerospace vindt dat de Europese Commissie haar geloofwaardigheid op het spel zet indien zij de overneming zou goedkeuren. “De staat van dienst van de commissie in het bewaken van gezonde concurrentieverhoudingen zou daarmee zo zwak worden dat je de Commissie net zo goed kunt opdoeken.”

De Duitsers, Fransen en Italianen zouden gezamenlijk de hele vliegtuigmarkt tot 130 stoelen kunnen afdekken. Daarboven wordt de markt gedomineerd door Boeing en Airbus.

British Aerospace is nu nog de grootste vliegtuigproducent in Europa, maar is slecht vertegenwoordigd in de civiele vliegtuigprogramma's. Van de BAe ATP (Advanced Turbo Prop), de tegenhanger van de Fokker 50 en van de ATR-72, zijn tot nu toe slechts 54 orders en opties geboekt. Voor de Fokker 50 zijn weliswaar 140 orders en opties geboekt, maar ook op de produktielijn van dit vliegtuig komt het moment snel naderbij waarop er onverkochte vliegtuigen zullen worden gebouwd.