Legitimiteit van inzendingen betwist; Gouden Kalf voor Prospero's Books

UTRECHT, 27 SEPT. Op het gemoedelijk gepresenteerde slotgala van de elfde Nederlandse Filmdagen is gisteravond het Gouden Kalf voor de Beste Nederlandse Film toegekend aan Prospero's Books, waarmee de Engelse cineast Peter Greenaway Shakespeare's stuk The Tempest verfilmde. Sir John Gielgud vertolkte de titelrol.

Die bekroning lijkt merkwaardiger dan hij is. Hij geldt de complete produktie en werd dan ook in ontvangst genomen door de Nederlandse producent Kees Kasander. In zijn dankwoord zei hij: “Natuurlijk is Shakespeare Engels, en Greenaway is Engels en John Gielgud ook. Maar ze waren nergens geweest zonder zonder al die Hollanders.” Kasander heeft gelijk. Zonder de inzet van hem en de zijnen hadden de speelfilms van Greenaway niet bestaan of er heel anders uitgezien. Zo is het Kasander geweest die Greenaway in contact bracht met het unieke, voor de Greenaway-films doorslaggevende, art directors-duo Ben van Os en Jan Roelfs. Roelfs en Van Os werden gisteravond bekroond met de, door filmmakers bijelkaar gestemde, vakprijs voor de beste filmvormgevers.

Het Gouden Kalf voor de Beste Regie ging, samen met de Kalveren voor de Beste Acteur en de Beste Actrice naar de voor de VPRO gemaakte zesdelige televisieserie Bij nader inzien, dat wil zeggen naar regisseur Frans Weisz, actrice Loes Wouterson en acteur Porgy Fransen. Via een achteromweggetje, door hem een kleine uitbreng in de bioscoop te geven, kon deze produktie worden ingediend als speelfilm en de afgelopen dagen werd er in Utrecht steeds heftiger getwist over de legitimiteit van die inzending. Jury-voorzitter Jan Kassies nam speciaal plaats op het podium om uit te leggen dat de jury zich heeft gebogen over alle films die door het Filmdagenbestuur waren toegelaten tot de competitie. Hij stelde impliciet dat het niveau van de reguliere speelfilms dit jaar eenvoudig niet kon opboksen tegen de kwaliteiten van Bij nader inzien.

Deze discussie culmineerde in een demonstratief aangekondigde boycot van het slotgala door Matthijs van Heyningen, producent van het verliezende Eline Vere en gisteravond als vanzelfsprekend gewoon van begin tot eind aanwezig. Regisseur Frans Weisz besteedde zijn dankwoord aan een Salomonsoordeel: “Al die vragen of 't nou film is of televisie. Laten we iedere film maken of hij voor de bios is, dan komt 't vanzelf weer goed.”

Het Gouden Kalf voor de Beste Korte film kreeg de net afgestudeerde Filmacademie-leerling Paul Ruven, die hiermee voor derde maal een prijs in de wacht sleepte voor zijn De tranen van Maria Machita. Eerder deze week werd zijn film gelauwerd door de Stad Utrecht en met de Tuschinski Award voor de beste eindexamenfilm. Aan Ruvens filmvader Pim de La Parra reikte jurylid Linda van Dijck de speciale juryprijs uit, als blijk van waardering voor zijn nooit versagende enthousiasme voor de Nederlandse filmkunst en voor jong talent in het bijzonder.

De Beste Documentaire van het afgelopen jaar is Face Value van Johan van der Keuken, vanaf vanavond te zien in bioscopen in Amsterdam, Den Haag en Nijmegen. Van der Keuken kreeg naast een Gouden Kalf ook de prijs van de Nederlandse Filmkritiek.

Het Gouden Kalf voor de Beste Commercial werd toegekend aan de ideële spot Woonruimte gevraagd, die Todd Masters ontwierp in opdracht van het Wereld Natuur Fonds.