Plan voor winkels onder hart Rotterdam

ROTTERDAM, 26 SEPT. Wat begon als een bescheiden verbouwingsplan mondde uit in een project voor een grootsteeds winkelcentrum. Twee jaar geleden vroeg C&A aan projectontwikkelaar Multi Vastgoed een renovatieplan op te stellen voor zijn verouderde pand aan het Rotterdamse Beursplein. Multi Vastgoed leverde vervolgens een totaalplan voor een ondergrondse winkelpromenade die het Beursplein en de er tegenoverliggende Van Oldenbarneveltplaats, nu van elkaar gescheiden door de Coolsingel, met elkaar moet verbinden. Nationale Nederlanden werd bereid gevonden het project, dat 250 miljoen gulden gaat kosten, te financieren. De gemeente Rotterdam steunt de plannen.

Behalve in een ondergrondse winkelstraat voorziet het plan in nieuwbouw op de bestaande plekken voor C&A en Kreymborg, in de bouw van een parkeergarage met 160 plaatsen bovenop Kreymborg en in een woontoren met 102 huurappartementen. Voor de woontoren, die volgens de projectontwikkelaars “net iets hoger moet worden dan het World Trade Center”, hebben de eerste belangstellenden al ingetekend.

Het ruwe concept van het project voor 25.000 vierkante meter winkelruimte werd opgesteld door het ontwerpbureau T+T Design, dat ook het Nederlands paviljoen op de wereldtentoonstelling in het Spaanse Sevilla vormgeeft. Architect Pi de Bruijn, die ook de nieuwbouw voor de Tweede Kamer ontwierp, werd ingeschakeld om het ontwerp te preciseren.

Volgens het ontwerp van De Bruijn komen er verlaagde, niet overkapte winkelpleinen in het Beursplein en in de Van Oldenbarneveltplaats. Een passage onder de Coolsingel moet de pleinen verbinden. Twee glooiende trappen aan weerszijden van de pleinen, voeren de wandelgangers drie meter naar beneden.

Tussen de gebouwen van C&A en Kreymborg, die nu nog aan elkaar vastzitten, zou een promenade moeten komen met vooral horecabedrijven om het gebied te verlevendigen. Er bestaat al een plan voor een "CNN café': een café waar het wereldnieuws continu op groot scherm is te volgen en waar probleemloos kan worden gefaxed of getelefoneerd.

In het plan voor het nieuwe, verzonken winkelcentrum is plaats voor zestig, bij voorkeur luxe, winkels. “Met dit project krijgt Rotterdam een winkelhart vergelijkbaar met het Forum des Halles in Parijs”, stelt H. van Veggel, een van de twee directeuren van Multi Vastgoed. “Nu liggen hoogwaardige winkels teveel verspreid over Rotterdam en wordt veel koopkracht de stad uitgetrokken", vult zijn collega, A. van Dam, aan.

Behalve Nationale Nederlanden participeert ook de gemeente Rotterdam in het project. Haar aandeel bestaat uit de grond, die zij niet verkoopt maar investeert in het zogenoemde "public private partnership'. Ook het pensioenfonds van C&A heeft een optie op het project en bepaalt in een later stadium of het daadwerkelijk deelneemt.

De raadscommissie van Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling van de gemeente Rotterdam heeft het project in behandeling genomen. Alleen Groen Links en D66 verzetten zich tegen het plan. Groen Links voert aan dat nieuwe winkels niet nodig zijn en is tegen de sloop van het historisch geachte pand van C&A. D66 vreest dat de Coolsingel zal veranderen in een racebaan en dat het karakter van de pleinen verdwijnt.

Projectontwikkelaar Van Veggel is optimistisch. “C&A is sowieso van plan zijn pand te slopen. Ik verwacht dat we in september 1992 kunnen beginnen met de bouw.” Als het aan hem ligt, doen de Rotterdammers in 1994 hun kerstinkopen in de luxe, verzonken winkelpromenade.