Daf snijdt in top, schrapt kaderfuncties

ROTTERDAM, 26 SEPT. De Raad van Bestuur van DAF zal fors snijden in het management. Met de reorganisatie zullen mogelijk enkele honderden kaderfuncties in alle DAF-vestigingen vervallen.

De bedrijfstop heeft gisteren met de centrale ondernemingsraad en de vakbonden over het nieuwe plan overlegd. Het plan past in een reeds in gang gezette reorganisatie.

Volgens bestuurder F. Koolen van de Industriebond FNV is het plan nog “zo vaag” dat zijn bond er nog niet op wil reageren. De DAF-top zegde gisteren toe over twee weken met een uitwerking te komen. In kringen van het personeel van de Eindhovense vrachtwagenfabrikant wordt gesproken van een diepsnijdende reorganisatie die deels op Japanse leest is geschoeid.

Het gaat om een structurele kostenverlaging, vereenvoudiging van de organisatiestructuur en verkorting van de lijnen binnen de organisatie. Het plan strekt zich uit over de jaren 1992 en 1993.

In een mededeling van DAF is sprake van “integratie van verantwoordelijkheden in de operationele eenheden.” Hierdoor kan het aantal lagen in de organisatie worden verminderd. Dit betekent dat vooral kaderfuncties zullen verdwijnen. Bij DAF werken over de hele wereld bijna 15.000 mensen (inclusief dochterbedrijf Leyland in Groot-Brittannië), van wie 6000 in Nederland. Zo'n tien procent (¢4 1400 mensen) hiervan is hoger personeel. In kringen van DAF-personeel verluidt dat drie van de zeven "lagen' in de organisatie zullen verdwijnen, waardoor enkele honderden kaderfuncties kunnen vervallen. Een woordvoerder van DAF zei dat nog niet duidelijk is wat de personele consequenties van de reorganisatie zijn. “Daarover moeten we ook nog met bonden en ondernemingsraad praten.”

De maatregelen zijn gericht op “stroomlijning” van de totale organisatie. Dit heeft al geleid tot inkrimping en verhuizing van DAF International (verantwoordelijk voor marketing en verkoop buiten Europa) van Manchester naar Eindhoven. Ook de verbetering van logistieke systemen moet besparingen opleveren. Door computerisering van de onderdelenvoorziening van de assemblagelijnen worden de voorraadkosten verminderd. DAF wil ook besparen door de directe levering van voertuigen aan de dealers, met voorbijgaan aan de importeurs.

Het personeelsbestand bij DAF is sinds ultimo 1989 al met 2000 verminderd. Ruim 100 functionarissen zijn begeleid bij het zoeken naar werk buiten het bedrijf. DAF boekte vorig jaar vooral door de zwakke Britse markt een verlies van 228 miljoen gulden (inclusief 78 miljoen reorganisatiekosten). Over de eerste helft van 1991 was het verlies 179,1 miljoen. Bestuursvoorzitter A. van der Padt sprak vorige maand de verwachting uit dat in het vierde kwartaal "break even' wordt bereikt.