Air France: 3000 banen weg binnen twee jaar

ROTTERDAM, 26 SEPT. Bij Air France, de derde luchtvaartmaatschappij van de wereld, verdwijnen voor het einde van 1993 nog eens 3000 arbeidsplaatsen, dat is acht procent van het totale aantal werknemers. Al eerder was aangekondigd dat het aantal arbeidsplaatsen met 1500 zal dalen.

Het concern, dat voor het belangrijkste deel van de Franse overheid is, moet kosten besparen om in de nabije toekomst om te concurreren binnen Europa en met Aziatische en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Dat heeft topman Bernard Attali gisteren in Parijs bekendgemaakt.

De Franse luchtvaartmaatschappij leed vorig jaar een verlies van 717,2 miljoen franc (236,6 miljoen gulden) en moet in 1993 weer uit de rode cijfers zijn. De 3000 banen worden geschrapt bij Air France en Union des Transports Aériens (UTA), waar Air France sinds januari 1990 een aandeel van 71 procent in heeft. Bij Air France werken ruim 38.000 mensen en bij UTA 8.400. UTA verzorgt vluchten op Afrika en in het gebied van de Stille Oceaan. Behalve UTA, nam Air France vorig jaar ook Air Inter, een andere nationale luchtvaartmaatschappij over.

Attali liet weten dat UTA voor 1993 helemaal onder de vlag van Air France zal opereren. Hierdoor is het mogelijk de luchtvloot van beide bedrijven rationeler in te zetten. De reorganisatie van Air France houdt ook het terugbrengen van het aantal bestuurslagen van zeven naar vijf in. Reorganisatie en de uitstoot van banen moeten jaarlijks een besparing van 1,5 miljard franc (500 miljoen gulden) opleveren.

Air France verhuist in 1995 van het centrum van Parijs naar de luchthaven Charles de Gaulle ten noorden van de Franse hoofdstad. Het hoofdkantoor is verkocht aan de verzekeringsmaatschappij MGEN voor 1,6 miljard franc (533 miljoen gulden). Het geld wordt gebruikt voor het investeringsprogramma dat van 1991 tot 1993 omgerekend zo'n 13 miljard gulden gaat kosten.

De reorganisatie is het resultaat van een negen maanden durende studie van Anderson Consulting. Onderzocht is hoe Air France kosten kan besparen om zich voor te bereiden op de toenemende concurrentie op de luchtvaartmarkt.

Vorige week werd bekend dat Air France 220 miljoen gulden steekt in de naar kapitaal snakkende Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. De Volksunie, de Vlaams-nationalistische coalitiepartner in het kabinet Martens, is tegen deze grote invloed van Franstaligen in de nationale luchtvaartmaatschappij.

Eerder viel een poging van KLM en British Airways om een alliantie met Sabena op te zetten in het water wegens oppositie van Waalse kant.